سدان های بزرگ یا فول سایز بزرگ ترین سدان های غیرلوکس بازار محسوب می شوند. از مشخصه های اصلی این سدان ها ابعاد بزرگ، کابین جادار و پیشرانه های شش سیلندر قدرتمند است. البته سدان های فول سایز بیشتر در ایالات متحده محبوب هستند و بازار عمدهٔ آن ها این کشور است. به همین دلیل بسیاری از سدان های بزرگ صرفاً مخصوص بازار ایالات متحده هستند و در مناطق دیگر عرضه نمی شوند. در رقاب های پدال، این گروه نسبت به گروه سدان های متوسط و کامپکت شرکت کنندهٔ کمتری داشته است به گونه ای که در آن دوازده خودرو حضور داشتند. این خودروها عبارت اند از:
نیسان ماکسیما
سیتروئن C۶
بیوک لاکراس
کیا کادنزا
کرایسلر ۳۰۰
فورد تاروس
دوج چارجر
شورلت SS
تویوتا آوالون
شورلت ایمپالا
رنو لتیتود
هیوندای آزرا
این دوازده سدان فول سایز در مرحلهٔ مقدماتی طی شش دوئل باهم به رقابت پرداختند و در پایان این مرحله از بین آن ها شش خودرو به مرحلهٔ یک چهارم نهایی راه پیدا کردند. راه یافتگان به مرحلهٔ یک چهارم نهایی به شرح زیرند:
دوج چارجر
کرایسلر ۳۰۰
شورلت ایمپالا
بیوک لاکراس
هیوندای آزرا
نیسان ماکسیما
شش سدان بزرگی که توانستند خود را به مرحلهٔ یک چهارم نهایی برسانند، در این مرحله بار دیگر طی سه دوئل به مصاف یکدیگر رفتند تا اینکه از بین آن ها سه خودروی دوج چارجر، بیوک لاکراس و نیسان ماکسیما با کسب رأی بیشتر به مرحلهٔ نیمه نهایی صعود کردند اما به دلیل فرد بودن تعداد این راه یافتگان، باید خودرویی که در مرحلهٔ یک چهارم نهایی با کمتری اختلاف رأی شکست خورده بود هم راهی مرحلهٔ نیمه نهایی می شد. این خودرو کرایسلر ۳۰۰ بود که به سه خودروی پیروز پیوست و تعداد راه یافتگان به مرحلهٔ نیمه نهایی را به چهار خودرو رساند. سپس با برگزاری دو دوئل در این مرحله، نهایتاً این دوج چارجر و بیوک لاکراس بودند که فینالیست شده و جواز صعود به مرحلهٔ نهایی را دریافت کردند.
در آخرین دوئل گروه سدان های بزرگ که دوئلی تمام آمریکایی است، درمجموع تعداد ۱۲۶۱ رأی به ثبت رسیده که سهم چارجر از این آراء، تعداد ۷۵۲ رأی و سهم لاکراس ۵۰۹ رأی بوده است. بدین ترتیب دوج چارجر با کسب ۵۹ درصد از کل آراء و پیروزی در آخرین دوئل، به انتخاب شما محبوب ترین سدان بزرگ محسوب می شود؛ اما چارجر برای اینکه به این عنوان دست پیدا کند در ابتدا در مرحلهٔ مقدماتی به مصاف شورلت SS رفت که به راحتی آن را شکست داده و راهی مرحلهٔ یک چهارم نهایی شد تا در آنجا در برابر پسرعموی خود یعنی کرایسلر ۳۰۰ قرار گیرد. چارجر اما ۳۰۰ را هم از سر راه کنار زد و راهی مرحلهٔ نیمه نهایی شد. در آن مرحله اما رقیب بسیار سرسخت و قدرتمندی بنام نیسان ماکسیما در برابر چارجر قرار گرفت. این سدان آمریکایی در این مرحله نیز به سختی و با اختلافی بسیار جزئی ماکسیما را مغلوب ساخت و فینالیست شد.
رقبای دوج چارجر در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | شورلت SS | 87 |
یک چهارم نهایی | کرایسلر 300 | 71 |
نیمه نهایی | نیسان ماکسیما | 51 |
نهایی | بیوک لاکراس | 59 |
نام چارجر برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ در سبد محصولات دوج دیده شد. این ماشین یک کوپهٔ بزرگ و قدرتمند بود که طی چهار نسل تا سال ۱۹۷۸ به تولید رسید؛ اما چارجری که این روزها ما می شناسیم هیچ شباهتی با چارجرهای قدیم ندارد زیرا دوج پس ازآنکه چندین سال نام چارجر را کنار گذاشته بود در سال ۲۰۰۶ تصمیم به احیای آن گرفت و بدین ترتیب این نام افسانه ای در قالب یک سدان فول سایز بازگشت. چارجر سدان هم اکنون در نسل دوم خود قرار دارد اما اگر کلی حساب کنیم نسل کنونی نسل هفتم محسوب می شود. چارجر فعلی که روی پلت فرم مشترکی با کرایسلر ۳۰۰ ساخته شده است، با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل یک نمونهٔ V۶ و سه موتور V۸ به بازار عرضه می شود که قدرتمندترین آن ها مدل هلکت با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V۸ سوپرشارژ ۷۰۷ اسب بخاری است.
مشخصات فنی
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 707 اسب بخار |
گشتاور | 881 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 3.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 330 کیلومتر در ساعت |
طول | 5,077 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 3,052 میلی متر |
وزن | 2073 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 14.7 لیتر ترکیبی |
قیمت | 65,945 دلار |