ظاهراً دولت ژاپن نیز در قضیه ی شکست پروژه ی ادغام رنو/فیات-کرایسلر دخالت داشته و نگران بوده که این حرکت تأثیری منفی روی نیسان داشته باشد.
بلومبرگ به نقل از منابع موثق اعلام کرده مقامات ژاپنی نظرات خود دراین باره را با دولت فرانسه در میان گذاشته اند. این امر باعث شده فرانسه که بزرگ ترین سهامدار رنو محسوب می شود گفت وگوها را به منظور جلب نظر و حمایت نیسان متوقف کند اما خب فیات-کرایسلر از این تأخیرها عصبانی شده و پیشنهاد خود را پس گرفته است.
ظاهراً جزئیات مربوط به نقش دولت ژاپن در این پروژه تا به امروز مخفی نگه داشته شده بود اما اگر خبر منتشر شده صحیح باشد بنابراین می توانیم میزان پیچیدگی این گفت وگوهای ادغام بین رنو و فیات-کرایسلر را بفهمیم.
وزیر اقتصاد ژاپن از اشاره به این موضوع خودداری کرده و وزیر اقتصاد فرانسه هم از اظهارنظر دراین باره طفره رفته است. رنو و نیسان نیز همین روش را در پیش گرفته اند.
همان منابع موثق اعلام کرده اند نیسان علیرغم اینکه احساس کرده در قضیه ی ادغام رنو و فیات-کرایسلر کنار گذاشته شده اما از وزارت اقتصاد ژاپن درخواست دخالت و گفت وگو با دولت فرانسه را نکرده است.
اما حالا تمرکز اصلی روی بهبود روابط بین رنو و نیسان معطوف شده و هر دو خودروساز قبلاً قدم هایی را برای رسیدن به این هدف برداشته اند.
اندکی پس از تائید ساختار جدید نیسان توسط رنو، ژاپنی ها به مدیرعامل رنو آقای تیری بلور اجازه دادند تا یکی از صندلی های کمیته ی حسابرسی نیسان را در اختیار داشته باشد. ژان دومنیک سنارد دیگر مدیر بلندپایه ی رنو نیز یکی از صندلی های کمیته ی نامزدی نیسان را در اختیار خواهد داشت.