سبد محصولات S آئودی از تنوع زیادی برخوردار است. از S۳ زیبا گرفته تا SQ۷ هشت سیلندر و قلدر، خودروهای S این برند با هرم فرم و ابعادی عرضه می شوند.
علیرغم اینکه مشتریان از خودروهای دیزلی روی گردان شده اند اما آئودی هنوز هم فکر می کند این پیشرانه ها طرفداران زیادی دارند. به همین خاطر جدیدترین مدل های S۶ و S۷ به جای استفاده از پیشرانه های بنزینی به دنبال پیشرانه ی ۶ سیلندر دیزلی با کمک الکتریکی رفته اند.
آئودی با این کار به دنبال جلب نظر مشتریان اروپایی بی شماری است. البته پیشرانه ی یاد شده مشخصات جالبی دارد: قدرت ۳۴۴ اسب بخاری، گشتاور ۷۰۰ نیوتون متری، همکاری با سیستم چهار چرخ محرک و برد واقعی ۹۶۵ کیلومتری. شما همچنین در خودروی S۶ آوانت از محفظه بار جادار ۵۶۵ لیتری هم سود خواهید برد.
خودروی آئودی S۶ دیزلی نسخه ی اصلاح شده ای از پیشرانه ی ۶ سیلندر را در دل خود جای داده است. این نیروگاه به یک سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی و کمپرسوری الکتریکی مجهز شده است. این مجموعه بسیار شبیه نسخه ی بکار رفته در SQ۷ بوده اما خب دو سیلندر کمتر از و حداکثر قدرت پایین تری دارد.
اگرچه این پیشرانه فاقد صدای جذاب پیشرانه ی ۸ سیلندر مدل قبلی است اما آئودی یک تولید کننده ی صدای جدیدی در نظر گرفته است که باعث می شود سرنشینان از شنیدن صدای پیشرانه لذت ببرند؛ اما در واقعیت اوضاع جور دیگری بوده و ما در زمان تست خودرو سریعاً آن را با استفاده از منوهای پیچیده ی سیستم اطلاعات سرگرمی خاموش کردیم.
S۶ با حذف مؤثر تأخیر توربو فوراً سرعت می گیرد. کافی است پای راست را روی پدال فشار دهید تا شتاب گیری S۶ آوانت را شاهد باشید. این خودرو همانند اوسین بولت که رکورد جهانی ۲۰۰ متر را ثبت کرده سرعت گرفته و پیش می رود. البته پیشرانه ی دیزلی S۶ هرگز شما را همانند پیشرانه ی بنزینی به عقب پرتاب نمی کند اما شکی وجود ندارد که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۱ ثانیه ای آن می تواند بسیاری از هاچبک های داغ مدرن را پشت سر بگذارد.
اما گیربکس خودرو در برخی موارد عصبی نشان می دهد. حالت دستی این گیربکس چندان چنگی به دل نمی زند و شما هر از گاهی به دنبال دنده های پایین تر برای معکوس کشیدن خواهید بود.
این موضوع واقعاً جای شرمساری دارد زیرا خودروی حاضر در تست از سیستم فرمان پذیری چهار چرخ سود می برد و این سیستم باعث می شود S۶ به طور باورنکردنی ای چابک باشد. این سیستم حس کاملاً طبیعی ای داشته و به خودرو اجازه می دهد تا وارد پیچ های تنگی شوید که شاید قبلاً با خود فکر می کردید یک استیشن با طول حدود ۵ متری نمی تواند از آن عبور کند.
البته این خودرو بی شک مناسب جاده های نرم و طولانی و به ویژه اتوبان های آلمان است. اینجاست که S۶ می درخشد. خودروهای معدودی می توانند همانند استیشن آئودی مسیرهای طولانی را با حداکثر آرامش و رفاه طی کنند.
خودروی حاضر در تست از شیشه های جلوی دولایه ی سفارشی سود برده است. تست های بلندمدت قبلی هم نشان داده اند که مدل A۶ آوانت ۴۰ TDI خودرویی بسیار آرام بوده و انتظار می رود S۶ هم همین گونه باشد.
کابین خودرو نیز از بهترین کیفیت سود می برد. در بخش جلو صندلی های گرم شونده و برقی با پوشش چرم والکنا نصب شده اند که کاملاً بدن را در برمی گیرند. لیست تجهیزات این خودرو نیز با قیمت ۶۲ هزار پوندی آن کاملاً هماهنگی دارند و همه چیز از سیستم تهویه مطبوع ۴ ناحیه ای تا ورود بدون کلید، سیستم اطلاعات سرگرمی مدرن آئودی و… را شامل می شود.
رینگ های ۲۰ اینچی نیز بر ابهت خودرو افزوده اند اما با حذف نشان های S به سختی خواهید توانست آن را از مدل های استاندارد S Line یا بلک ادیشن تشخیص دهید.
آئودی S۶ آوانت جدید شاید فاقد برخی جذابیت های نسل پیشین باشد اما در کل خودروی بهتری است. این خودرو سواری تیز و سریعی داشته و همچنان مصرف سوخت بسیار خوب و برد فراتر از ۹۰۰ کیلومتری را در اختیار مصرف کنندگان می گذارد. این خودرو از نظر کاربردی بودن هم جذابیت های زیادی دارد.
مشخصات آئودی S۶ TDI کواترو آوانت
- قیمت: ۶۲ هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری دیزلی MHEV
- قدرت/گشتاور: ۳۴۴ اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۸ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress