هاچ بک های کامپکت بزرگ ترین هاچ بک های بازار هستند که راحتی و جاداری یک خودروی خانوادگی را با ابعاد جمع وجور یک هاچ بک ترکیب کرده اند. این خودروها نیز مانند هاچ بک های ساب کامپکت در اروپا فروش و محبوبیت بالایی دارند اما در ایالات متحده خریداران چندان روی خوشی به آن ها نشان نمی دهند. در رقابت های پدال در گروه هاچ بک های کامپکت دوازده شرکت کننده حضور داشتند که در مرحلهٔ مقدماتی طی شش دوئل باهم به رقابت پرداختند. این خودروها عبارت اند از:
فورد فوکوس
سیتروئن C۴
سئات لئون
هیوندای i۳۰
نیسان پولسار
پژو ۳۰۸
ام جی ۵
کیا سید
مینی کلاب من
فولکس واگن گلف
اوپل آسترا
تویوتا آیوریس
پس از پایان مرحلهٔ مقدماتی، از بین این دوازده هاچ بک کامپکت، شش خودرو راهی مرحلهٔ یک چهارم نهایی شدند که این خودروها به شرح زیرند:
پژو ۳۰۸
کیا سید
فولکس واگن گلف
اوپل آسترا
فورد فوکوس
سئات لئون
پی از برگزاری سه دوئل از گروه هاچ بک های کامپکت در مرحلهٔ یک چهارم نهایی، سه شرکت کننده شامل فولکس واگن گلف، کیا سید و فورد فوکوس به صورت مستقیم به مرحلهٔ نیمه نهایی راه پیدا کردند اما به دلیل فرد بودن صعودکنندگان، خودرویی که در این مرحله با کمترین اختلاف شکست خورده بود هم باید به راه یافتگان به مرحلهٔ نیمه نهایی اضافه می شد. این خودرو پژو ۳۰۸ بود که به سه خودروی قبلی پیوست. پس از انجام دوئل های مرحلهٔ نیمه نهایی، فولکس واگن گلف و فورد فوکوس توانستند به مرحلهٔ نهایی راه پیدا کنند و فینالیست های گروه هاچ بک های کامپکت لقب گیرند.
در دوئل پایانی این گروه مجموعاً ۱۲۲۸ رأی به ثبت رسیده است که از این آراء سهم گلف ۸۵۷ رأی و فوکوس ۳۷۱ رأی بوده است. بدین ترتیب فولکس واگن گلف با کسب ۷۰ درصد از کل آراء و غلبه بر فورد فوکوس، به انتخاب شما پیروز و قهرمان گروه هاچ بک های کامپکت شده است. این هاچ بک محبوب آلمانی برای رسیدن به این جایگاه، در مرحلهٔ مقدماتی با مینی کلاب من به رقابت پرداخت و با کنار زدن آن به مرحلهٔ یک چهارم نهایی رسید تا با اوپل آسترا به نبرد بپردازد. گلف اما حریف هم وطن خود را هم از سر راه برداشت و با غلبه بر کیا سید در مرحلهٔ نیمه نهایی، نهایتاً خود را به فینال رساند.
رقبای فولکس واگن گلف در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | مینی کلاب من | 79 |
یک چهارم نهایی | اوپل آسترا | 77 |
نیمه نهایی | کیا سید | 86 |
نهایی | فورد فوکوس | 70 |
فولکس واگن گلف همواره یکی از بهترین هاچ بک های دنیا بوده و معیار ملاک این کلاس محسوب می شود. پیروزی گلف در این رقابت ها نیز نشان می دهد که مخاطبین پدال هم قائل به این برتری هستند و انتخاب کاملاً درستی داشته اند. گلف که برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ به عنوان جایگزینی برای مدل بشدت محبوب و پرفروش بیتل به بازار آمد، هم اکنون در نسل هفتم خود قرار دارد اما این نسل به پایان عمر خود رسیده و به زودی شاهد رونمایی از نسل هشتم گلف خواهیم بود. این هاچ بک افسانه ای آلمانی در مدل ها و نسخه های بسیار مختلف و متنوعی تولید می شود اما در بین آن ها، گلف GTI مشهورترین و جذاب ترین عضو خانوادهٔ این خودرو محسوب می شود. این نسخهٔ اسپرت به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر قدرت داشته و آن را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ های جلو می رساند.
مشخصات فنی
پیشرانه | 2 لیتری I4 توربو |
قدرت | 230 اسب بخار |
گشتاور | 350 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 6.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت |
طول | 4,362 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,626 میلی متر |
وزن | 1311 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 6.4 لیتر ترکیبی |
قیمت | 30,205 پوند |