پس از گروه هاچ بک های کوچک نوبت به کلاس بالاتر یعنی هاچ بک های ساب کامپکت می رسد تا قهرمان و برندهٔ نهایی آن را اعلام کنیم. این کلاس خودرویی در اروپا بسیار محبوب است و هاچ بک های ساب کامپکت همواره جزء پرفروش ترین خودروهای این قاره هستند. به همین دلیل اکثر خودروسازان اروپایی در این کلاس نماینده دارند. در ایالات متحده اما هاچ بک های ساب کامپکت هرگز محبوب نیستند و بنابراین تعداد بسیار کمی از آن ها در کشور عرضه می شوند. درهرحال در گروه هاچ بک های ساب کامپکت در رقابت های پدال ۲۴ خودرو حضور داشتند که این گروه را به یکی از شلوغ ترین گروه های رقابت ها تبدیل کرده بودند.
شرکت کنندگان گروه هاچ بک های ساب کامپکت که در مرحلهٔ مقدماتی طی دوازده دوئل باهم به رقابت پرداختند عبارت اند از:
پژو ۲۰۸
سوزوکی بالنو
آئودی A۱
آلفارومئو میتو
مزدا ۲
اوپل کورسا
هیوندای i۲۰
میتسوبیشی میراژ
مینی کوپر
دی اس ۳
نیسان میکرا
اشکودا فابیا
سوزوکی سویفت
سیتروئن C۳
کیا ریو
شورلت سونیک
تویوتا یاریس
فیات آرگو
رنو کلیو
هوندا فیت
فولکس واگن پولو
سئات ایبیزا
فورد فی یستا
ام جی ۳
پس از برگزاری دوئل های مرحلهٔ مقدماتی، از بین این ۲۴ خودرو، دوازده شرکت کننده به مرحلهٔ یک هشتم نهایی راه پیدا کرده و در آن مرحله طی شش دوئل بار دیگر باهم به رقابت پرداختند. هاچ بک های ساب کامپکتی که به مرحلهٔ یک هشتم نهایی رسیدند به شرح زیرند:
سیتروئن C۳
پژو ۲۰۸
هیوندای i۲۰
کیا ریو
فولکس واگن پولو
تویوتا یاریس
فورد فی یستا
رنو کلیو
مزدا ۲
نیسان میکرا
آئودی A۱
مینی کوپر
پس از پایان مرحلهٔ یک هشتم نهایی، از این دوازده هاچ بک ساب کامپکت، شش خودرو شامل سیتروئن C۳، کیا ریو، فولکس واگن پولو، فورد فی یستا، آئودی A۱ و مزدا دو توانستند خود را به مرحلهٔ یک چهارم نهایی برسانند. از این شش خودرو، سه خودروی سیتروئن C۳، فولکس واگن پولو و آئودی A۱ راهی مرحلهٔ نیمه نهایی شدند اما چون تعداد آن ها فرد بود، طبق قانون، کیا ریو هم به عنوان خودرویی که با کمترین اختلاف شکست خورده بود به مرحلهٔ نیمه نهایی اضافه شد. بدین ترتیب این چهار ماشین باهم در مرحلهٔ نیمه نهایی به رقابت پرداختند و از بین آن ها آئودی A۱ و فولکس واگن پولو به فینال راه پیدا کردند.
در دوئل نهایی این گروه مجموعاً ۱۰۰۵ رأی به ثبت رسیده است که آئودی A۱ موفق شد با دریافت ۶۰۵ عدد از آن ها و کسب ۶۰ درصد از کل آراء، پیروز شده و قهرمان گروه هاچ بک های ساب کامپکت لقب گیرد درحالی که پولو با دریافت ۴۰۰ رأی، نایب قهرمان این گروه لقب گرفت. آئودی A۱ اما برای رسیدن به این پیروزی راه سختی را پشت سر گذاشته است به گونه ای که در مراحل مقدماتی، یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه نهایی به ترتیب آلفارومئو میتو، مینی کوپر، مزدا دو و سیتروئن C۳ را از سر راه خود کنار زده و نهایتاً با غلبه بر هم خانواده اش، فولکس واگن پولو، توسط شما به عنوان بهترین هاچ بک ساب کامپکت دنیا انتخاب شد.
رقبای آئودی A۱ در مراحل مختلف رقابت ها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | آلفارومئو میتو | 66 |
یک هشتم نهایی | مینی کوپر | 53 |
یک چهارم نهایی | مزدا دو | 64 |
نیمه نهایی | سیتروئن C3 | 77 |
نهایی | فولکس واگن پولو | 60 |
آئودی A۱ کوچک ترین ساختهٔ آئودی محسوب می شود. نسل نخست این ماشین برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ رونمایی و در نسخه های سه در و پنج در و همین طور مدل اسپرت S۱ به بازار عرضه شد. A۱ اما هم اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در ژوئن سال گذشته معرفی شد. این نسل روی پلت فرم MQB A۰ گروه فولکس واگن ساخته شده که با پولو مشترک است. نسل دوم A۱ صرفاً به صورت پنج در تولید می شود و نسخهٔ سه در آن حذف شده است. همچنین به گفتهٔ آئودی، در این نسل خبری از نسخهٔ اسپرت S۱ هم نخواهد بود. قوی ترین پیشرانهٔ این هاچ بک آلمانی یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است.
مشخصات فنی
پیشرانه | 2 لیتری I4 توربو |
قدرت | 200 اسب بخار |
گشتاور | 320 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 6.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 235 کیلومتر/ساعت |
طول | 4,029 میلی متر |
فاصلهٔ محوری | 2,563 میلی متر |
وزن | 1260 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 6.0 لیتر ترکیبی |
قیمت | 24,539 پوند |