: بازار امروز خرید و فروش خودرو نسبت به هفته گذشته همچنان با روند کاهشی قیمت ها روبه رو است. البته یکی از مؤثرترین دلایل این کاهش قیمت ها را باید رکود معاملات در بازار دانست چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو کمتر مشتری در بازار دیده می شود و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیده اند.
نکته جالب اینجاست که تا ماه های گذشته با افزایش قیمت انواع خودرو ها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت، اما امروز روند کاهشی قیمت ها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد، اما خبری از مشتری نیست.
فروشندگان خودرو معتقدند همچنان عرضه خودرو توسط شرکت های خودروساز به کندی انجام می شود، اما بسته شدن سایت های فروش خودرو و آگهی های غیر منطقی در فضای مجازی باعث شده تا نرخ های خلاف واقع خودرو در بازار عنوان نشود.
یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط می گوید: بازار در شوک کاهش قیمت ها و کسی به روشنی دلیل این موضوع را نمی داند البته افزایش قیمت ها هم به صورت غیر منطقی بود و همه به دنبال چرایی این نابسامانی بازار بودند.
وی با بیان اینکه برخی برای سود بیشتر چندین خودرو خریداری کرده و امروز نمی دانند باید چگونه آن ها را بفروشند، افزود: اگر شوک جدیدی به بازار خودرو وارد نشود با روند کاهشی قیمت ها بازار خودرو به سمت ثابت و رونق معاملات پیش خواهد رفت.
در حال حاضر کاهش قیمت در خودرو های داخلی به مدار ۲۲ میلیون تومان رسیده است به نحوی که قیمت ساندرو استپ وی از ۲۰۵ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات از ۱۷۹ میلیون به ۱۶۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ از ۸۳ میلیون به ۷۸ میلیون تومان، سمند ال ایکس از ۸۶ میلیون به ۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۶ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، H۳۰ از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۲۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۱۶ میلیون به ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است.
- خروج کارشناسان رنو از خطوط تولید
دنیای اقتصاد: رفتار شرکت رنو در دور جدید تحریم ها بسیار متفاوت از دور پیشین بود. در شرایطی که رنو در دور قبل تحریم ها حاضر نشد بازار ایران را ترک کند اما در دور جدید، هماهنگ با دیگر شرکت ها، صنعت خودرو کشورمان را ترک کرد. این خودروساز فرانسوی در دور اول تحریم ها، به صورت اندک اما مستمر محصولات خود را در خطوط تولید شرکت های خودروساز تولید کرد.
اما در دور جدید تحریم ها تغییر رویه داد و عطای حضور در بازار ایران را به لقایش بخشید و با آغاز تحریم ها، از ارسال قطعه برای تولید محصولات خود در شرکت های خودروساز امتناع کرد. حال شنیده می شود در حالی که هنوز محصولات این خودروساز فرانسوی در خطوط تولید خودروسازان حضور دارد (هر چند اندک) کارشناسان فرانسوی ناظر بر تولید محصولات رنو از ایران رفته اند. این کارشناسان پیش تر در دو شرکت خودروساز داخلی حضور داشتند و بر تولید محصولات رنو بر اساس استانداردهای این شرکت نظارت می کردند.
خروج کارشناسان فرانسوی از ایران به تدریج از آبان ماه سال گذشته با تکمیل حلقه تحریم ها، کلید خورد و آنها به تدریج تا پایان سال گذشته خطوط تولید خودروسازان داخلی را ترک کردند. در این زمینه یک کارشناس خودرو در مورد تاثیر خروج کارشناسان این شرکت فرانسوی و تاثیرش بر کیفیت محصولات آن تاکید می کند که خروج کارشناسان رنو نمی تواند تاثیر چندانی بر کیفیت تولید محصولات این شرکت داشته باشد، زیرا محصولات رنو از عمق داخلی سازی کمی برخوردار است. از طرف دیگر تامین کنندگان داخلی که قطعات مورد نیاز محصولات رنو را تولید می کنند منتخب شرکت رنو بوده و بعد از طی مراحل گوناگون کیفی توانسته بودند به عنوان تامین کننده این شرکت فعالیت کنند به این ترتیب به نظر می رسد که خروج کارشناسان این شرکت تاثیر چندانی بر کیفیت محصولات نداشته باشد.