پورشه و تویوتا به ندرت در یک جمله مشترک دیده می شوند اما بسیاری از افراد معتقدند یکی از اهداف ژاپنی ها در تولید نسل جدید سوپرا GR ۲۰۲۰ جنگ با پورشه ۷۱۸ کیمن بوده است.
اگرچه برخی کارشناسان این موضوع را قبول ندارند اما سوپرا به چند دلیل رقیبی جالب برای پورشه است که یکی از مهم ترین آن ها سود بردن از پیشرانه ی 6 سیلندر 3 لیتری توربوی برگرفته از BMW می باشد. کیمن هم از پیشرانه ای توربو استفاده کرده و در دل آن قلب آهنین 4 سیلندر 2 و 2.5 لیتری جا خوش کرده است.
از نظر پرفورمنس باید گفت مدل پایه ی کیمن دارای قدرت ۲۹۶ اسب بخاری و گشتاور ۳۸۰ نیوتون متری است. این قدرت باعث می شود کیمن شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه ای (در صورت تجهیز به گیربکس سفارشی PDK و پکیج اسپورت کرونو) داشته باشد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو ۲۷۳ کیلومتر در ساعت می باشد.
اما کیمن S خروجی ۳۴۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۲۰ نیوتون متری را در اختیار راننده قرار می دهد. به لطف قدرت بیشتر، شتاب این خودرو به ۴ ثانیه کاهش یافته و حداکثر سرعت هم به ۲۸۵ کیلومتر در ساعت رسیده است.
سوپرا با قدرت ۳۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۹۴ نیوتون متری تقریباً بین دو مدل پورشه قرار می گیرد. این خودروی ژاپنی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۱ ثانیه ای و حداکثر سرعت محدود شده ی ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی دارد.
اگرچه پرفورمنس دو خودرو روی کاغذ شبیه به هم دیده می شود اما تفاوت های قابل توجهی بین سوپرا و ۷۱۸ کیمن وجود دارد. پورشه به صورت استاندارد با گیربکس دستی عرضه می شود درحالی که سوپرا فاقد گیربکس دستی است. کیمن همچنین با نسخه ی قدرتمند GTS که قدرت ۳۶۰ اسبی و گشتاور ۴۳۰ نیوتون متری دارد عرضه می شود.
- طراحی ظاهری و داخلی
واکنش های زیادی به طراحی ظاهری سوپرا نشان داده شده اما از نظر ما این خودرو شبیه A۸۰ مدرن شده است. با این وجود نمی توان خیلی طرفدار نمای جلوی محافظه کار و ورودی های هوای بلوکه شده بود. البته کلیت خودرو زیبا به نظر می رسد و نمای عقب و سقف جزو ویژگی های متمایز سوپرای جدید هستند.
کیمن نیز به صورت زیبایی از DNA محصولات پورشه برخوردار شده است. شاید این خودرو برای برخی افراد آشنا به نظر برسد اما در این سال ها به خوبی مدرنیزه شده است.
در کابین داستان متفاوتی برقرار است چراکه سوپرا به لطف فرم های متنوع و تریم فیبر کربنی استاندارد کاراکتر متمایزی دارد. سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو در بالای داشبورد قرار گرفته و به راحتی می توان آن را دید. پشت آمپرهای دیجیتال و تجهیزات استاندارد زیاد باعث می شوند سوپرا کابین دوست داشتنی ای را ارائه کند.
کیمن نیز مزیت های خاص خود شامل فرمان شیک تر، اهرم تعویض دنده سنتی و کیفیت بالای متریال را دارد. مشتریان همچنین آپشن های متنوعی را می توانند سفارش دهند. میزان شخصی سازی کابین به حدی زیاد است که می توان چرم اسپرسو را با پشت آمپرهای زردرنگ، کمربندهای ایمنی آبی و تریم چوب متفاوت سفارش داد. البته این مورد به تنهایی حدود 7 هزار دلار قیمت دارد.
- قیمت گذاری
یکی از مزیت های سوپرا نسبت به کیمن قیمت پایین آن است. این خودرو قیمت پایه ی ۴۹۹۹۰ دلاری داشته و با سفارش صندلی های چرمی گرم شونده، شارژر بی سیم گوشی، سیستم صوتی پریمیوم و صفحه لمسی ۸.۸ اینچی و ناوبری قیمتش به ۵۳۹۹۰ دلار می رسد.
مدل پایه ی کیمن قیمت ۵۶۹۰۰ دلاری داشته و قیمت مدل S از ۶۹۳۰۰ دلار آغاز می شود. این خودروها همان گونه که عرض شد با آپشن های بسیار متنوعی عرضه می شوند و قیمت خودرو را تا چند هزار دلار بالا می برند.
اگرچه سوپرا ارزان تر است اما آن پرستیژ خاص کیمن را ندارد. کافی است به یک نفر بگویید که در گاراژ خانه پورشه دارید و آن موقع وضعیت فرق خواهد کرد؛ اما وقتی به یک نفر بگویید شما یک تویوتا می رانید احتمالاً او به کمری فکر خواهد کرد.
اگرچه ما کمی هم مزاح می کنیم اما خب قطعاً برند خودروساز نقش زیادی در خرید دارد. دیگر فاکتور مهم تجربه ی رانندگی با این دو خودروست. ما پرفورمنس سوپرا در پیست را دوست داشتیم اما فعلاً نمی توان گفت که آیا این خودرو کیمن را شکست می دهد یا نه.
با تمامی این تفاسیر، انتخاب شما کدام خودرو است: تویوتا سوپرا یا پورشه ۷۱۸ کیمن؟