بازنویسی کتاب قانون سوپرکارها…
پس از اعلام جزئیات ابتدایی پروژه ی جدید خود در ماه مارس ۲۰۱۹، گوردون موری اطلاعات بیشتری را در اختیار اصحاب رسانه قرار داده است. او از خودروی T.۵۰ خود به عنوان جانشین معنوی مک لارن F۱ نام می برد و می گوید این سوپرکار ناب ترین، سبک ترین و متمرکزترین خودروی تاریخ روی راننده خواهد بود. این ادعای بسیار بزرگی است اما بیایید اول نگاهی به اعداد انداخته و سپس قضاوت کنیم.
موری به پیشرانه ی ۱۲ سیلندر ۳.۹ لیتری تنفس طبیعی جدید خود که در این سوپرکار بکار می رود بسیار افتخار می کند. این پیشرانه بین دو اکسل خودرو قرار خواهد گرفت و قدرت ۶۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری خواهد داشت. موضوع مهم تر اینکه این پیشرانه با همکاری کثورث شکل گرفته و حداکثر دور ۱۲۱۰۰ خواهد داشت که بنا به گفته ی موری، بالاتری دور پیشرانه در یک خودروی تولیدی می باشد.
این نیروگاه به همراه وزن خالص ۹۸۰ کیلوگرمی باعث می شود نسبت قدرت به وزن ۶۶۳ اسب بخاری به ازای هر تن ایجاد شود که بهتر از تمامی خودروهای اسپورت تنفس طبیعی جاده ای می باشد. موری این پیشرانه ی ۱۲ سیلندر جدید را به عنوان سبک ترین و پاسخگوترین پیشرانه ی ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی تاریخ که برای خودرویی جاده ای ساخته شده توصیف می کند.
بروس وود مدیر کثورث هم اظهار می دارد:
ما از اینکه بخشی از پروژه ی سوپرکار T.۵۰ بوده و فرصت کار با گوردون موری را داریم بسیار هیجان زده ایم. ایفا کردن چنین نقش کلیدی در تولید سوپرکار T.۵۰ و طراحی، توسعه و ساخت پیشرانه ی کاملاً جدید ۱۲ سیلندر ۳.۹ لیتری یک امتیاز واقعی است.
نیروی پیشرانه تنها از طریق یک گیربکس ۶ سرعته ی دستی سبک وزن که با همکاری شرکت بریتانیایی Xtrac توسعه یافته به چرخ های عقب منتقل خواهد شد. سیستم ترمز هم ترکیبی از کالیپرهای آلیاژی مونوبلک سبک وزن و دیسک های کربن سرامیکی می باشد.
طراحی کابین این خودرو ما را به یاد مک لارن F۱ خواهد انداخت و راننده در مرکز خودرو خواهد نشست. آئرودینامیک این سوپرکار هم از فرمول ۱ الهام گرفته اما از مدیریت جریان هوای زیر بدنه ی خلاقی سود می برد. یک فن ۴۰۰ میلی متری هم در عقب خودرو قرار گرفته که به حرکت بهتر جریان هوا کمک می کند. دیگر ادعای برجسته ی موری این است که T.۵۰ پیشرفته ترین آئرودینامیک خودروهای جاده ای را خواهد داشت.
این خودرو که فعلاً در مراحل توسعه قرار دارد تنها به تعداد ۱۰۰ دستگاه تولید خواهد شد. اولین نمونه ها در اوایل سال ۲۰۲۲ به دست مشتریان خواهند رسید و قیمت هر یک از آن ها فراتر از ۲ میلیون پوند خواهد بود.