باید برخی چیزهای ضروری را درباره ی پورشه ۹۱۱ اسپیدستر جدید بدانید. شماره یک اینکه اسپیدستر تازه نفس پورشه همانند مدل ۹۹۲ که چند هفته ی پیش تست کردیم متعلق به نسل جدید ۹۱۱ نیست بلکه از نسل پیشین ۹۹۱ می باشد. شماره دو اینکه تنها ۱۹۴۸ دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد که این عدد به خاطر سال ساخت اولین پورشه در سال ۱۹۴۸ انتخاب شده است. سوم هم اینکه تمامی مدل های در نظر گرفته شده قبلاً فروخته شده اند.
اما اگر به حد کافی خوش شانس بوده و این خودرو را پیش خرید کرده اید پس بی شک از آن لذت خواهید برد. این خودرو آخرین نمونه از نسل پیشین ۹۱۱ می باشد که توسط دپارتمان GT ژرمن ها توسعه یافته اند. ما به تیم های سازنده ی کررا، باکستر، کیمن و… کاملاً احترام می گذاریم اما GT های پورشه همواره خاص تر بوده اند؛ و این اسپیدستر هم شرایط مشابهی دارد.
اسپیدستر موردبحث اولین بار در سال ۲۰۱۳ و به عنوان پروژه ای داخلی کلید خورد و قرار بود در سال ۲۰۱۷ به عنوان خودرویی برای گرامی داشت ۷۰ سالگی این برند معرفی شود اما این گونه نشد.
ششمین نسل اسپیدستر زندگی خود را مدیون دو ۹۱۱ است: ۹۹۱ GT۳ نسل قبلی و کررا کابریولت. خودروی اولی تشکیل دهنده ی بخش جلو بوده درحالی که کررا کابریولت هم بخش عقبی را به اسپیدستر اهدا کرده است. به این ترتیب بدنه حدود ۲۰ درصد از استحکام خود را نسبت به GT۳ کوپه از دست داده اما همچنان مستحکم تر از کررا کابریولت می باشد. این خودرو به لطف استفاده از فیبر کربن در کاپوت، بال ها و پیشرانه سبک تر است.
سقف خودرو همانند دیگر قطعات خودرو نیازمند برخی اصلاحات بوده است. شما نمی توانید تنها یک دکمه را فشار داده و منتشر بمانید. بلکه باید یک سوئیچ تعبیه شده در کنسول مرکزی را فشار داده و از خودرو پیاده شوید و سپس وزن ۱۰ کیلویی را با دست تا کرده و داخل محفظه خاص بگذارید. احتمالاً برخی طرفداران دوآتشه ی پورشه از این حس سنتی استقبال خواهند کرد.
پس از تجربه کردن نسل جدید پورشه ۹۱۱، نشستن در این خودرو کمی عجیب به نظر می رسد. نبودن صفحات نمایش به شما یادآوری می کند که این خودرو در طول یک نسل تا چه اندازه تکامل یافته است. حتی خبری از سیستم اطلاعات سرگرمی در پورشه ۹۱۱ اسپیدستر نبوده و تنها یک محفظه نگه دارنده اشیا وجود دارد؛ اما این موضوع واقعاً مهم نیست زیرا یک گیربکس دستی و پیشرانه ی ۶ سیلندر ۴ لیتری تنفس طبیعی وجود دارد که توجهتان به آن ها جلب خواهد شد. این تنظیمات همان چیزی است که در خودروی مسابقه ای ۹۱۱ کررا کاپ دیده می شود.
یک سیستم تزریق جدید و سوپاپ گاز متفاوت باعث ایجاد ۱۰ اسب بخار بیشتر و رسیدن به قدرت نهایی ۵۰۳ اسب بخار شده اند. اگزوز جدید این خودرو ۱۰ کیلوگرم سبک تر بوده ولی از فیلترهای ذرات سود می برد و برخلاف ۹۱۱ GT۳، فلایویل دوجرمی هم وجود دارد.
در همان لحظات اولیه ی آشنایی با خود سه چیز کلیدی را متوجه خواهید شد. شیشه ی جلو با ارتفاع کمتر تأثیر چندانی در میدان دید رو به جلو نداشته است. ناهمواری های جاده اصلاً باعث لرزش بدنه نمی شوند و راندن یک خودرو با پیشرانه ی تنفس طبیعی و گیربکس دستی تجربه ای بسیار لذت بخش و تقریباً بدون مشابه است.
در طی چند کیلومتری که با خودرو همراه باشید خواهید فهمید ۶ دنده ی گیربکس بسیار کوتاه طراحی شده اند بنابراین باید همواره دنده ها را تعویض کنید.
پیشرانه نیز در دور بالاتر از ۳۰۰۰ روی دیگر خود را نشان داده و تا دور ۶۰۰۰ شاهد غرش زیبای آن خواهید بود. در اینجاست که باید دنده ها را تعویض کنید.
سپس به اشتباه خود پی خواهید برد زیرا همه چیز به پیش می رود. پیشرانه تا دور نزدیک به ۹۰۰۰ فریاد می زند و شما را مجبور می کند دنده را نگه داشته و از حرکات یک خودروی ناب و کار معرکه ی مهندسان پورشه لذت ببرید. تجربه ی رانندگی با ۹۱۱ اسپیدستر انسان را جذب می کند و با باز کردن سقف هم می توانید صدای ناب یک ۹۱۱ را با گوش ها بشنوید.
همه ی این موارد در ترکیب با گیربکس جذاب و فرمانی مستقیم و شاسی دقیق به شما اجازه می دهند از استعدادهای این خودرو در جاده سود ببرید. اسپیدستر یکی از بهترین پورشه های تاریخ از زمان کررا GT تاکنون بوده و بازهم برگ درخشان دیگری در کتاب پرافتخار پورشه محسوب می شود.
پورشه 911 اسپیدستر که شام آخر نسل پیشین این خودرو بوده یکی از بهترین محصولات این برند بوده و پرفورمنس استثنایی GT3 قبلی را با شاسی ای استثنایی ترکیب کرده است. تجربه ی رانندگی با این خودروی تنفس طبیعی و گیربکس دستی را نمی توان در خودروهای دیگر تجربه کرد. پورشه با تولید این خودرو نه تنها یک 911 فوق العاده را عرضه کرده بلکه یکی از بهترین اسپورت های این نسل را روانه ی میدان کرده است.
مشخصات پورشه ۹۱۱ اسپیدستر
- قیمت: ۲۱۱۵۹۹ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۴ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۵۰۳ اسب بخار/۴۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۳۰۹ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۱۳.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress