مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری ۱

  1. سه شنبه ۱۴ خرداد ۹۸ ساعت ۱۴:۰۴ (۴ سال،۱۱ ماه قبل)
مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب‌ام‌و سری 1
به گزارش فرانگر

ب ام و آخرین شرکتی بود که از معماری دیفرانسیل عقب برای هاچ بک کامپکت خود استفاده می کرد اما حالا این برند آلمانی هم در نسل جدید سری ۱ که به تازگی معرفی شده مثل سایر خودروسازان به سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو روی آورده و قصد دارد با این طرح جدید با سایر خودروهای مشابه این سگمنت مثل آئودی A۳ و مرسدس بنز A کلاس به رقابت بپردازد. حال قصد داریم در این مطلب نسل قدیم و جدید این هاچ بک لوکس آلمانی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

همان طور که انتظار می رفت، تغییر معماری از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو موجب تغییرات قابل توجهی در طراحی و ابعاد سری ۱ شده به گونه ای که نسل جدید با ۴,۳۱۹ میلی متر طول، پنج میلی متر کوتاه تر از قبل شده و فاصلهٔ محوری آن هم با دو میلی متر کاهش به ۲,۶۷۰ میلی متر رسیده است. از سوی دیگر اما عرض و ارتفاع نسل جدید به ترتیب ۳۴ میلی متر و ۱۳ میلی متر نسبت به قبل افزایش یافته است.

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

طراحی نسل جدید سری ۱ نیز به طور کامل متحول شده است. در این ماشین طبق زبان طراحی اخیر ب ام و، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بزرگ تر شده و در وسط به هم متصل شده است. در مدل پرچم دار سری ۱ جدید یعنی M۱۳۵i نیز طراحی داخل جلوپنجرهٔ با دیگر مدل ها متفاوت بوده و زه کرومی اطراف آن هم به رنگ مشکی درآمده است؛ اما در بخش جلویی سری ۱ جدید فقط چهرهٔ خودرو تغییر نکرده بلکه اندازهٔ کاپوت و کابین هم دستخوش تغییر شده است زیرا پیشرانه های سه و چهار سیلندر در نسل جدید نیاز به فضای کمتری دارند و به همین دلیل شاهد کاپوت کوتاه تر و طراحی داخلی جادارتری هستیم.

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

وقتی نسل قدیم و جدید سری ۱ کنار هم قرار می گیرند به وضوح باهم متفاوت هستند. نسل جدید در پروفیل جانبی بیشتر به کراس اوور X۱ شباهت دارد تا یک هاچ بک و با خط شانه و خط کمر شیب دار، خودرو بیشتر همانند کراس اووری با ارتفاع کمتر به نظر می رسد. در همین حال، طراحی موسوم به دماغهٔ کوسه، استایلی اسپرت به نسل جدید بخشیده و با طرح های اخیر ب ام و هماهنگ شده است. چراغ های جلو نیز جدید بوده و طراحی باریک تری دارند. از همین ایده در چراغ های عقب هم استفاده شده و در اینجا نیز شاهد چراغ های L شکل باریک تر و کشیده تری هستیم که ماشین را عریض تر نشان می دهند.

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

در کابین نسل جدید سری ۱ هم مثل بیرون تغییرات قابل توجهی صورت گرفته است. در اینجا بیشتر از همه ویژگی های طراحی نسل جدید سری ۳ دیده می شود و ب ام و از این طریق فضای لوکس تری را با قیمتی کمتر در اختیار خریداران گذاشته است. در این هاچ بک جدید طرح کلی داشبورد مثل سایر محصولات جدید ب ام و راننده محور بوده و دکمه های جدید آن، هم آنالوگ و هم دیجیتالی هستند. در اینجا همچنین دو نمایشگر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی هم ارائه شده که یکی از آن ها جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ب ام و را ارائه کرده و دیگری نقش صفحه آمپر را بازی می کند.

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

معماری دیفرانسیل جلو با پیشرانه های عرضی و تونل مرکزی پایین تر به طور قابل توجهی فضای داخلی بیشتری را نسبت به نسل قبلی در اختیار سرنشینان قرار داده است که این ویژگی بیشتر برای سرنشینان عقب اعمال شده است. در این قسمت ۳۳ میلی متر فضای زانوی بیشتری وجود دارد درحالی که فضای سر نیز ۱۹ میلی متر افزایش پیدا کرده است. در همین حال، حجم صندوق بار سری ۱ جدید نیز با ۲۰ لیتر افزایش به ۳۸۰ لیتر رسیده است که با خواباندن صندلی های عقب این عدد به ۱۲۰۰ لیتر می رسد. علاوه بر این، حالا دسترسی به صندوق بار نیز آسان تر از قبل شده زیرا حداقل عرض دهانهٔ صندوق ۶۷ میلی متر است که از قبل بیشتر شده است. در همین حال برای اولین بار درب صندوق برقی هم برای سری ۱ قابل سفارش خواهد بود.

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

در بخش پیشرانه های نسل جدید سری ۱ هم شاهد تغییرات بزرگی هستیم. برای مقایسه، مدل پرچم دار نسل قبلی که M۱۴۰i نام داشت به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز بود که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد درحالی که در مدل M۱۳۵i نسل جدید آن موتور جای خود را به یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور داده است. علاوه بر این، در M۱۴۰i نیروی موتور به چرخ های عقب انتقال پیدا می کرد و سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش بود اما M۱۳۵i به صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است هرچند که پایه و اساس سیستم انتقال قدرت آن از نوع دیفرانسیل جلو است.

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب ام و سری 1

درمجموع، سری ۱ یکی از موفق ترین محصولات ب ام و محسوب می شود به گونه ای که تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. حالا نیز سازندهٔ باواریایی اعتقاد دارد نسل جدید این خودرو با قیمت و تطبیق پذیری مناسب همراه با پویایی رانندگی عالی، به همان اندازهٔ اسلاف خود محبوب و موفق خواهد بود هرچند که شاید دیفرانسیل جلو شدن این خودرو به مذاق طرفداران ب ام و چندان خوش نیاید.

مشخصات فنی

 

M140i (نسل قدیم)

M135i (نسل جدید)

پیشرانه3 لیتری I6 توربو2 لیتری I4 توربو
قدرت340 اسب بخار306 اسب بخار
گشتاور500 نیوتن متر450 نیوتن متر
گیربکس8 سرعته اتوماتیک8 سرعته اتوماتیک
محور محرکعقب/چهارچرخجلو/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد4.4 ثانیه4.8 ثانیه
حداکثر سرعت250 کیلومتر/ساعت250 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت7.4 لیتر ترکیبی7.1 لیتر ترکیبی
طول4,324 میلی متر4,319 میلی متر
عرض1,765 میلی متر1,799 میلی متر
ارتفاع1,411 میلی متر1,434 میلی متر
فاصلهٔ محوری2,690 میلی متر2,670 میلی متر
وزن1540 کیلوگرم1525 کیلوگرم
حجم صندوق بار360 لیتر380 لیتر

منبع: BMWBlog




همرسانی نوشتار: