با توجه به تاریخچه ی غنی و پربار فورد، این برند چالش های زیادی در تولید نسل جدید فوکوس ST داشته است.
از زمان عرضه ی نسل قبلی فوکوس ST در سال ۲۰۱۲ تاکنون تغییرات زیادی در این کلاس به وجود آمده و خودروهای خانوادگی و سریعی همچون هوندا سیویک تایپ R و هیوندای i۳۰ N تکنولوژی های بسیار زیادی را با بودجه ای مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهند.
فورد این چالش ها را دست کم نگرفته و همه چیز در فوکوس جدید بهبود یافته است. هم اکنون ما فرصت بررسی این خودرو را به همراه مدیر پرفورمنس فورد در اروپا آقای لئو روکس پیدا کرده ایم.
از جمله تکنولوژی های برجسته ی این خودروی جدید می توان به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، دامپرهای تطبیقی، لاستیک های چسبان، پیشرانه ی توربو با سیستم ضد تأخیر، سیستم لانچ کنترل و عملکرد هماهنگی با دور پیشرانه اشاره کرد؛ اما علیرغم تمامی این موارد، فاکتور انسانی همچنان پیشروی فرایند توسعه ای این خودرو بوده است. این را روکس می گوید.او خاطرنشان ساخته است:
ما همیشه خواهان ایجاد ارتباطی عالی و عمیق بین راننده و خودرو بوده ایم. به همین دلیل است که ما همانند آنچه در فیستا ST انجام دادیم روی ۴ ستون اصلی تمرکز کرده ایم.
این ستون ها عبارت اند از: دینامیک خودرو، پرفورمنس، احساس و صدا.
فوکوس ST جدید از پیشرانه ی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربویی استفاده می کند که جایگزین قلب آهنین ۲ لیتری نسل پیشین شده است. این پیشرانه حاصل تکامل نیروگاه فوکوس RS بوده و قدرت و گشتاور آن به ترتیب برابر با ۲۷۶ اسب بخار و ۴۲۰ نیوتون متر است که افزایش ۱۲ و ۱۷ درصدی را نسبت به فوکوس ST پیشین نشان می دهند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نسل پیشین برابر با ۶.۵ ثانیه بوده درحالی که فورد ادعا می کند نسل جدید فوکوس ST در مسافت ۴۰۰ متر به اندازه ی فوکوس RS سریع است.
فورد همچنین می گوید به لطف استفاده از سیستم ضد تأخیر توربو پاسخ های پیشرانه بهبود یافته است. این سیستم باعث می شود در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز همچنان گاز باز باقی بماند و زمانی که دوباره گاز دهید بوست توربو سریع تر ایجاد شود.
این خودرو در مقایسه با نسل پیشین از سیستم CCD سود می برد که هر دو میلی ثانیه اقدام به پایش و تنظیم دامپرهای سیستم تعلیق می کند. این دامپرها در جلو و عقب به ترتیب ۲۰ و ۱۳ درصد سفت تر شده اند. ارتفاع این خودرو نیز در مقایسه با فوکوس استاندارد ۱۰ میلی متر کاهش یافته است.
نسخه ی استیشن فوکوس ST هم عرضه می شود که البته فاقد تکنولوژی CCD می باشد. تمامی مدل ها از دیفرانسیل لغزش محدود با سیستم هدایت گشتاوری سود می برند تا به این ترتیب کشش و چابکی خودرو بهبود یابد. پارامترهای دیفرانسیل با انتخاب حالت های گوناگون رانندگی تغییر می یابد و همین موضوع درباره ی فرمان، پیشرانه، سیستم کنترل پایداری و سیستم افزایش صدای الکترونیکی هم صدق می کند. این سیستم آخری در واقع از فیستا ST گرفته شده است.
چهار حالت رانندگی لغزنده، نرمال، اسپورت و پیست وجود دارد که البته حالت آخری با پکیج پرفورمنس همراه می شود. این پکیج دارای سیستم های لانچ کنترل، هماهنگی دور پیشرانه، تعویض های سبک گیربکس و… می باشد.
داخل کابین نیز صندلی های اسپورت ریکارو نصب شده اند که عالی و راحت بوده و از بدن به خوبی حمایت می کنند.
از نظر صدای تولیدی باید گفت سیستم افزایش صدای الکترونیکی همیشه خوب نیست اما ST در کل وضعیت مناسبی دارد. این سیستم فرکانس های خروجی اگزوز را تقویت کرده و از بلندگوها پخش می کند. غرش پیشرانه در حالت های رانندگی اسپورت و پیست بیشتر به گوش می رسند.
ما اولین بار این فرصت را داشتیم که در بلژیک روی صندلی سرنشین فورد فوکوس ST بنشینیم.
حتی در صندلی سرنشین این خودرو نیز می توانید پرفورمنس قابل توجه فوکوس ST را حس کنید. فرمان خودرو ۱۵ درصد سریع تر از فوکوس استاندارد بوده و لاستیک های میشلین پایلوت اسپورت ۴S چسبندگی زیادی در سر پیچ ها ایجاد می کنند. توازن طبیعی شاسی نیز کاملاً دل چسب بوده و دیفرانسیل نیز به بهبود اوضاع کمک می کند. به نظر می رسد کشش خودرو هم در وضعیت خوبی قرار دارد.
شاسی خودرو سفت بوده و این سفتی در حالت های اسپورت و پیست بیشتر به چشم می آید اما دامپرها نرم و کنترل شده بوده بنابراین حتی در صورت استفاده از رینگ های ۱۹ اینچی نیز سواری خوبی را تجربه خواهید کرد. این خودرو در کل تخت و پایدار بوده و با اعتمادبه نفس می توان وارد پیچ های تند شد.
به نظر می رسد پیشرانه نیز انعطاف بالایی دارد. توربوی توئین اسکرول باعث شده اند بوست آن از دورهای پایین و حدود ۲ هزار ایجاد شود و تا دور ۳ هزار شاهد عملکرد حداکثری آن باشیم.
قطعاً فوکوس ST ظرفیت های بالایی دارد. با توجه به اولین تجربه ی سواری با این خودرو می توان گفت فورد کار خود برای تولید خودرویی لذت بخش و هیجان انگیز را به خوبی انجام داده اما قضاوت نهایی را باید در چند ماه آینده و با راندن این خودرو انجام داد.
مشخصات فورد فوکوس ST جدید
- قیمت: ۳۱۹۹۵ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی بنزینی
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress