هنگامی که بحث اس یووی های فوق لوکس مطرح می شود، تقریباً تصور همه این دو خودرویی خواهد بود که در اینجا باهم به رقابت پرداخته اند. مرسدس بنز G کلاس همواره یکی از جسورترین و مشهورترین شاسی بلندهای دنیا بوده است. ریشه و پیشینهٔ این افسانهٔ آلمانی به اواخر دههٔ ۷۰ میلادی و خودرویی نظامی بازمی گردد که به درخواست محمدرضا شاه پهلوی برای ارتش شاهنشاهی ایران ساخته شد. البته هرچند G کلاس همچنان ظاهر جعبه ای شکل و نمادین خود را حفظ کرده اما در طول دوران حیات خود اصلاحات و به روزرسانی های قابل توجهی را تجربه نموده است.
در این رقابت جدیدترین نسخهٔ این ماشین یعنی G۶۳ AMG حضور دارد که درحالی که در ظاهر همچنان به نسل اول خود پایبند است اما از پیشرانهٔ جدید، شاسی جدید و کابین جدیدی برخوردار شده و به همین دلیل این اس یووی چهل ساله می تواند با بهترین و مدرن ترین شاسی بلندهای لوکس حال حاضر بازار به رقابت بپردازد. در سمت دیگر میدان اما رقیب قدرتمندی بنام بنتایگا قرار دارد یعنی خودرویی که چند سال پیش به عنوان اولین شاسی بلند بنتلی به بازار آمد. این اس یووی بریتانیایی در نسخهٔ V۸ خود با قیمت بالا، عملکرد قدرتمند و استایل منحصربه فرد، نزدیک ترین رقیب G۶۳ محسوب می شود. برای پیروزی در این رقابت، هریک از این اس یووی ها باید امتیازات بالایی در قسمت های مختلفی مثل طراحی، راحتی، کارایی و تکنولوژی کسب کنند.
مرسدس G۶۳ AMG
نسل جدید مدل پرچم دار G۶۳ AMG رقیب جدیدی در بازار اس یووی های لوکس محسوب می شود و کسانی که خواهان یک آفرودر با راحتی و عملکرد بالا هستند باید به آن توجه داشته باشند؛ اما آیا G۶۳ ارزش پرداخت ۱۴۳,۳۷۰ پوند را دارد؟
طراحی و مهندسی
هرچند ممکن است G کلاس در ظاهر چندان با پیشینیان خود متفاوت به نظر نرسد اما در زیر پوست خود تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. البته بدنهٔ G کلاس هنوز هم از شاسی جدا است و از تعلیق مستقل جلو با کنترل بادی سه حالته استفاده می کند. در زیر کاپوت این ماشین نیز پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربو با ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که برای G۶۳ موتور کاملاً جدیدی محسوب می شود. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک به چهارچرخ انتقال پیدا می کند.
به لطف مهندسی جدید، وزن این خودرو ۱۷۰ کیلوگرم کمتر از نسل قبلی شده است اما هنوز هم با ۲۵۶۰ کیلوگرم وزن، خودروی سنگینی بوده و ۱۷۲ کیلوگرم وزن بیشتری از بنتلی دارد. البته هیچ کدام از این دو خودرو سبک وزن نیستند اما وزن اضافی G۶۳ کاملاً احساس می شود و ۲۳ سانتیمتر ارتفاع بیشتر از بنتایگا نیز این موضوع را تشدید می کند. از سوی دیگر، این اس یووی آلمانی هنوز هم از تمامی قابلیت های آفرودی که از یک G کلاس انتظار می رود برخوردار است اما این خودروها بیشتر وقت خود را روی جاده ها سپری می کنند و به همین دلیل کابین خودرو به طور کامل بازطراحی شده است.
کابین G۶۳ با دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر و مقدار زیادی چرم نرم، نمای آشنای یک مرسدس بنز را دارد. در داخل این اس یووی لوکس ۱۴۳ هزار دلاری تقریباً پلاستیک ها جایی ندارند اما برخی سطوح و قسمت های پایینی آن ناامیدکننده است. البته G۶۳ از تجهیزات بسیار خوبی مثل اپل کارپلی، اندروید اتو، چراغ های تمام LED، کروز کنترل تطبیقی، سنسورهای پارک و دوربین دید عقب برخوردار است و همان طور که از خودرویی با چنین قیمتی انتظار می رود، صندلی های جلو و عقب چرمی با گرم کن، رنگ های متالیک و تکنولوژی های ایمنی مدرن را هم ارائه می کند.
رانندگی
مهم نیست G۶۳ چقدر بزرگ و سنگین است زیرا هنگام فشردن پدال گاز هرگز وزن زیاد آن احساس نمی شود. پیشرانهٔ V۸ توئین توربوی AMG یک شاهکار است و شتاب شگفت انگیزی را ارائه می کند به گونه ای که G۶۳ ظرف تنها ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد که ۰.۲ سریع تر از بنتلی است. گیربکس خودرو نیز خوب است و در حالت اتوماتیک تعویض دنده های آن تنها کمی بیشتر از آنچه انتظار می رود صورت می گیرد. البته امکان تعویض دنده در حالت دستی از طریق پدال های پشت غربیلک فرمان که از جنس فلز واقعی بوده و نازک تر از پدال های پلاستیکی بنتلی هستند هم وجود دارد.
عملکرد G۶۳ در خط مستقیم بدون مشکل است اما پویایی دیگر قسمت های آن کمی محدودتر است زیرا شاسی با عملکرد باورنکردنی پیشرانه مطابقت ندارد. فرمان خودرو نیز کند بوده و تقریباً با بنتلی قابل مقایسه است اما بادی رول (حرکات گهواره ای بدنه) در G۶۳ زیاد است. البته با قرار دادن کمک فنرها روی سفت ترین حالت می توان این ویژگی را کاهش داد اما بااین حال سواری خودرو هنوز هم مواج احساس می شود؛ بنابراین بهتر است این اس یووی بزرگ در حالت راحت باقی بماند. درمجموع G۶۳ شخصیت قدرتمند و جذابی دارد اما این موجب نمی شود که از نقاط ضعف آن چشم پوشی کنیم.
کارایی
بدنهٔ بزرگ G کلاس می تواند به این معنا باشد که حداقل از لحاظ کارایی و فضای داخلی مشکلی وجود نخواهد داشت؛ بنابراین جای تعجب نیست که در کابین این ماشین فضای سر زیاد و فضای پای فراوانی برای سرنشینان عقب وجود دارد درحالی که در جلوی کابین نیز تعادل خوبی بین راحتی و فضا برقرار شده است. فضای بار G۶۳ نیز با ۶۶۷ لیتر حجم که ۱۸۳ لیتر از بنتایگا بیشتر است خوب بوده و بسیار قابل استفاده است. البته درب صندوق بار که به سمت چپ باز می شود برای بازار بریتانیا اشتباه بوده و دسترسی به صندوق بار را کمی دشوار می کند.
هزینه های نگهداری
با وجود چنین وزن و قدرت بالایی در G۶۳، تعجب آور نیست که خودروی چندان دوستدار محیط زیست و پاکی نباشد. G۶۳ در آزمایش ها به طور متوسط مصرف ۱۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر را به ثبت رساند که این یعنی سالانه با فرض پیمودن ۲۰ هزار کیلومتر، هزینهٔ سوختی معادل ۳۷۷۳ پوند را به مالک تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر اما بنتلی با مصرف ۱۴ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر اوضاع بهتری دارد و هزینهٔ سوخت سالانهٔ آن با پیمودن مسافت مشابه به ۳۳۴۱ پوند می رسد؛ بنابراین هرچند هردوی این خودروها قیمت گرانی دارند اما پس از پرداخت اولیه، مالک بنتلی برای استفاده از خودروی خود هزینه های کمتری نسبت به مرسدس پرداخت می کند.
بنتلی بنتایگا V۸
عرضهٔ بنتایگا به بازار حرکت شجاعانه ای از سوی بنتلی برای ورود به بخش جدیدی بود تا به تقاضا برای شاسی بلندهای لوکس پاسخ دهد. نسخهٔ هشت سیلندر این اس یووی بریتانیایی با قیمت ۱۳۸,۳۹۰ پوندی مستقیماً رودرروی مرسدس G۶۳ قرار می گیرد.
طراحی و مهندسی
بنتایگا در ابتدا با یک پیشرانهٔ W۱۲ بنزینی توئین توربو به بازار عرضه شد و بعداً یک موتور V۸ دیزلی هم برای آن ارائه شد. البته به دلیل مشکلات خودروهای دیزلی در اروپا، از اواخر سال گذشته عرضهٔ موتور دیزلی در بازار اروپا پایان یافت اما در عوض یک موتور بنزینی V۸ برای بنتایگا ارائه شد. این پیشرانهٔ آشنا که متعلق به گروه فولکس واگن است، دقیقاً مثل G۶۳ از نوع ۴ لیتری توئین توربو است اما از لحاظ خروجی با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور در پس حریف آلمانی قرار می گیرد.
ساختار مکانیکی بنتایگا نیز آشنا است زیرا روی پلت فرم MLB evo گروه فولکس واگن ساخته شده که با پورشه کاین، فولکس واگن توآرگ، لامبورگینی اوروس و آئودی Q۸ مشترک است. در این اس یووی بریتانیایی یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیروی پیشرانه را به هر چهارچرخ می رساند؛ اما برخلاف G۶۳، ساختار بنتایگا از نوع یکپارچه بوده و بنابراین تعلیق، گیربکس و موتور بجای آنکه روی شاسی مجزا نصب شوند، به طور مستقیم به بدنهٔ خودرو متصل شده اند. همچنین درحالی که تنظیمات مرسدس برای آفرود مناسب است، بنتلی سواری و هندلینگ بهتری دارد.
هرچند بنتایگا کوچک تر از G۶۳ است اما هنوز هم عریض تر احساس می شود و از کابینی بزرگ و لوکس با تجهیزات فراوان و متریال پریمیوم برخوردار است. در اینجا اکثر قسمت ها با چرم پوشیده شده و برخلاف G۶۳ از پلاستیک استفاده نشده است. بااین حال سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بنتایگا که از طریق یک نمایشگر هشت اینچی ارائه می شود چندان پیشرفته نیست و صفحه آمپر آن هم از نوع آنالوگ است که تنها یک نمایشگر دیجیتالی در میانهٔ آن قرار دارد. اما همان طور که از یک بنتلی ۱۴۰ هزار دلاری انتظار می رود، بنتایگا صندلی های چرمی با گرم کن، کروز کنترل، تکنولوژی های ایمنی خوب و سیستم صوتی عالی را به همراه تعداد شگفت انگیزی از آپشن ها ارائه می کند.
رانندگی
بنتایگا خودروی آرام تری نسبت به G۶۳ احساس می شود که بخشی از آن به خاطر پیشرانه است. همچنین حتی در حالت اسپرت نیز سیستم اگزوز خودروی فاقد صدایی به بلندی و جذابیت رقیب آلمانی است. بنتایگا ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد که ۰.۲ کُندتر از مرسدس است اما با وجود قدرت کمتر، به لطف وزن سبک تر، در شتاب گیری در دنده ها و سرعت های بالاتر بهتر از شاسی بلند آلمانی ها عمل می کند. بنتایگا اما در هندلینگ کاملاً برتر میدان بوده و هرچند کمی بادی رول در آن دیده می شود اما بسیار کمتر از مرسدس است که این ویژگی در ترکیب با فرمان سریع تر و پاسخگوتر، چسبندگی بیشتری را به همراه دارد.
سرعت بنتایگا در پیچ ها بالاتر بوده و آرامش بیشتری هم دارد. البته در اس یووی های لوکسی مثل این دو خودرو، راحتی بیشترین اهمیت را دارد و بنتلی از این لحاظ نیز بر مرسدس برتری دارد. در حالت راحت، کمک فنرها بهتر بدنه را کنترل کرده و دست اندازها را با احساس نرمی بیشتری جذب می کنند. در حالت اسپرت اما کنترل بدنه سفت می شود که راحتی را تحت تأثیر قرار می دهد؛ بنابراین بهترین حالت بنتایگا حالت راحت است زیرا در اکثر شرایط بیشتری راحتی را برای سرنشینان فراهم می کند. البته وجود رینگ های ۲۲ اینچی موجب شده سواری خودرو کاملاً بدون نقص نباشد. درکل به لطف پویایی بهتر بنتایگا، رانندگی با آن اعتمادبه نفس بیشتری دارد و احساس سبک تر بودن آن نیز به راحتی و چابکی خودرو کمک کرده است درحالی که هنگام ترمز گیری نیز عملکرد بسیار قابل توجهی از خود نشان می دهد.
کارایی
بخش عقبی کابین بنتایگا بیش ازحد نیاز بزرگ است و فضای پای بیشتری نسبت به G۶۳ ارائه می کند. بخشی از این فضای بیشتر به خاطر صندوق بار کوچک تر آن است اما با ۴۸۵ لیتر حجم برای حمل چمدان های خانواده کافی به نظر می رسد. این ماشین همچنین از ویژگی هایی کاربردی مثل امکان کاهش ارتفاع تعلیق برای ورود و خروج آسان تر، درب صندوق بار برقی و درهای آرام بسته شو هم برخوردار است. به خاطر اندازهٔ بزرگ، مانوردهی با هیچ کدام از این دو خودرو آسان نیست اما دایرهٔ چرخش کوچک تر بنتلی به افزایش مانور پذیری آن کمک کرده درحالی که دوربین دید ۳۶۰ درجه در هردو خودرو نیز امکان پارک راحت را فراهم می کند.
هزینه های نگهداری
وجود پیشرانه های بزرگ و سنگین V۸ در بدنه های سنگین یعنی این های خودروهای گران قیمتی هستند به گونه ای که برای خرید آن ها باید بیش از ۱۰۰ هزار پوند پرداخت کرد. دراین بین بنتایگا V۸ در قیمت پایه حدود پنج هزار دلار از G۶۳ ارزان تر است اما در حفظ ارزش خود ضعیف تر عمل می کند به گونه ای که پس از سه سال استفاده و پیمودن ۵۸ هزار کیلومتر، ۵۱.۹ درصد از ارزش اولیهٔ خود را حفظ می کند که این به معنای کم شدن ۶۶ هزار دلار از قیمت آن خواهد بود. از سوی دیگر مرسدس از این لحاظ کمی بهتر عمل کرده و ۵۵.۹ درصد از ارزش اولیهٔ خود را حفظ می کند اما قیمت اولیهٔ آن گران تر است.
نتیجه
رتبهٔ اول بنتلی بنتایگا V۸
بنتلی بنتایگا V۸ به همان اندازهٔ G۶۳ سریع و تقریباً کاربردی است اما سواری بهتر و پالایش بیشتر آن در این رقابت پیروزی را برای این اس یووی لوکس بریتانیایی به ارمغان آورد. هرچند فناوری های داخلی بنتایگا می توانست بهتر باشد اما از لحاظ کیفیت به راحتی بر G۶۳ برتری دارد. علاوه بر این، بنتایگا V۸ کمی هم ارزان تر است که این هم امتیاز دیگری برای آن محسوب می شود هرچند که بعید است برای بسیاری خریداران مهم باشد.
رتبهٔ دوم مرسدس G۶۳ AMG
مرسدس G۶۳ AMG پیشرانهٔ بسیار خوبی دارد اما رانندگی آن خوب نیست و هندلینگ تیز و دقیقی ندارد. همچنین این خودرو حتی با وجود اینکه از تکنولوژی های مدرن تری برخوردار است اما احساس لوکس و کیفیت بالای بنتایگا را ندارد؛ و نهایتاً با وجود مهندسی جدید، G۶۳ به سختی کارهایی را انجام می دهد که از یک G کلاس انتظار می رود.
مشخصات فنی
بنتلی بنتایگا V8 | مرسدس G63 AMG | |
قیمت پایه | 138,390 پوند | 143,370 پوند |
قیمت تست شده | 205,550 پوند | 148,070 پوند |
پیشرانه | 4 لیتری V8 توئین توربو | 4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 550 اسب بخار | 585 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | 5.14 متر | 4.87 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.99 متر | 2.89 متر |
وزن | 2388 کیلوگرم | 2560 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 484 لیتر | 667 لیتر |
ظرفیت باک | 85 لیتر | 100 لیتر |
شتاب صفر تا 96 | 4.1 ثانیه | 3.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 290 کیلومتر بر ساعت | 220 کیلومتر بر ساعت |
ترمز از 96 کیلومتر | 34.4 متر | 35.9 متر |
مصرف سوخت اعلامی | 11.4 لیتر ترکیبی | 15.0 لیتر ترکیبی |
مصرف سوخت آزمون | 14.0 لیتر ترکیبی | 15.8 لیتر ترکیبی |
منبع: AutoExpress