۴۷۰ تشکل دانشجویی خطاب به مجلس: خرید خدمات آموزشی را از بودجه ۹۹ حذف کنید

۴۷۰ تشکل دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس خواستار مقابله و مخالفت آنها با طرح خرید خدمات آموزشی در لایحه بودجه ۹۹ شدند.

  1. دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸ ساعت ۱۳:۰۸ (۱ هفته،۵ روز قبل)
470 تشکل دانشجویی خطاب به مجلس: "خرید خدمات آموزشی" را از بودجه 99 حذف کنید
به گزارش فرانگر

خبرگزاری ؛ ۴۷۰ تشکل دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس از آنها خواستار مقابله و مخالفت جدی با طرح خرید خدمات آموزشی و حذف آن از لایحه بودجه  ۹۹ شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، سلام علیکم

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایام الله دهه فجر، به استحضار می رساند وزارت آموزش و پرورش مدت هاست با کسری شدید و پایدار بودجه دست و پنجه نرم می کند، این عدم تعادل بودجه ای در وزارت آموزش و پرورش باعث حفظ حداقل حقوق معلمان، کاهش شدیدتر اعتبارات کیفیت بخشی و کاهش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای شده است و این امر در نهایت کاهش کارایی و اثر بخشی وزارت آموزش و پرورش را رقم زده است.

در سال ۹۹ نیز شاهد هستیم رقم بودجه پیشنهادی وزارت آموزش وپرورش از ۵۷ هزار میلیارد تومان موجود در لایحه بودجه تا ۶۴ هزار میلیارد تومان مطرح شده از سوی مسئولان با احتساب تمام جداول و ارقام لایحه بودجه مربوط به وزارت آموزش وپرورش شناور است؛ بودجه ای که پیشتر از سوی سکانداران بزرگترین وزارتخانه کشور، ۷۴ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده شده بود.

در بودجه سال ۹۹ آموز ش وپرورش با وجود آنکه جمع اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و سازمان های تابعه آن حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است  اما عموماً ردیف ها و برنامه های مرتبط با عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی، کاهش اعتبار داشته است!

متاسفانه در سال گذشته نیز شاهد بودیم در بند (۴) تبصره ۱۹ لایحه بودجه پیشنهادی، دولت مجاز به خرید خدمات آموزشی از مؤسسان مدارس غیردولتی و ایجاد مدارس از این طریق شده بود که در نهایت این بخش با ورود هوشمندانه نمایندگان مجلس و تصویب مجلس شورای اسلامی حذف شد، اما علی رغم ورود قانون گذار، مجدداً رئیس جمهور در اولویت های تخصصی ابلاغی به وزیر آموزش وپرورش «حرکت به سمت جایگزین سازی تدریجی ارائه مستقیم خدمات آموزشی از سوی دولت با خرید خدمت» را مورد تأکید قرار داد  و اخیراً نیز در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با دو برابرکردن بودجه طرح خرید خدمات آموزشی که یکی از روش های اضطراری، کم کیفیت و ناعادلانه تأمین معلم است و با اجرای آن در حق دانش آموزان و معلمان بی ‏عدالتی، تبعیض و اجحاف می شود.

در واقع به نظر قانون گذاران کشور بی اعتنایی شده است؛ اصرار نهادهای دخیل در بودجه آموزش وپرورش بر توسعه طرح خرید خدمات آموزشی در لایحه بودجه ۱۳۹۹ و در برنامه عملیاتی دوسالانه دولت منتشر شده توسط سازمان برنامه وبودجه، نشانگر مغایرت رویکردهای آموزش وپرورش با تأکیدات مرجع قانون گذار کشور و عدالت محوری دارد.

نیک می دانیم  مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشارکت والدین در امر تعلیم و تربیت فرزندانشان حق آن هاست، اما اگر این مشارکت را به معنای خرید خدمات آموزشی و واگذاری به بخش خصوصی تفسیر شود، دهن کجی بزرگی به سند تحول بنیادین و اهداف و آرمان های تعلیم و تربیت خواهد بود. خرید خدمات آموزشی گاها با به کارگیری افراد بی تجربه، کیفیت آموزش حداقلی و عدم پایبندی به مفاهیم مبانی نظری سند تحول، ضربه بزرگی بر پیکره نظام آموزشی وارد می کند و مناطق محروم همچنان محروم و محروم تر خواهند شد.

قابل توجه است که سرانه طرح خرید خدمات آموزشی در سال ۱۳۹۹ برای دانش آموزان دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری از ۹۸۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته و دارای رشد تقریبی ۲۲ درصد است، اما رشد تعداد دانش آموزان مشمول این طرح ۶۹ درصد است و این نشانگر افزایش پوشش دانش آموزی در کنار کاهش هزینه کرد برای معلمین خرید خدمات و اجحاف در حق این معلمین است.

جمعیت دانش آموزان تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی در سال ۹۹ برای دوره ابتدایی ۳۷۶ هزار و ۵۰ نفر، متوسطه اول ۱۲۵ هزار و ۳۵۰ و متوسطه دوم ۱۲۵ هزار و ۳۵۰ نفرخواهد بود که این رقم در سال ۹۸ برای دوره ابتدایی ۲۲۱ هزار و ۵۶۶ نفر، دوره متوسطه اول ۷۲ هزار  ۸۵۵ و دوره متوسطه دوم ۷۲ هزار و ۸۵۵ نفر است.

دولت با چه استدلالی طرح ننگین «خرید خدمات آموزشی» را که به عنوان یکی از محوری ترین راهکارهای اجرایی شدن سند آموزش ۲۰۳۰ می باشد و فرآیند از بین بردن هویت معلمی نظام آموزش و پرورش را دنبال می کند،  «پروژه اقتصاد مقاومتی» نام نهاده اند؟!

سوال دیگر آنکه که آیا به کارگیری افراد توسط مؤسسان مدارس غیردولتی، بدون برگزاری آزمون های عمومی استخدامی و بر مبنای شناخت و رابطه شخصی ، ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی است؟ این که در یک منطقه محروم افرادی را بدون گذراندن دوره های آموزشی و کسب مهارتی معلمی به کلاس درس فرستاد جزو کدام یک از راهبردها و اهداف سند بالادستی تحول بنیادین آموزش و پرورش و اهداف اقتصاد مقاومتی است؟ و سوال اساسی آنکه ، مگر نهاد تعلیم و تربیت محل اشتغال زایی است که هر بیکاری که سبقه فکری و اعتقادی مشخصی ندارد ، قلم آموزش بر دست بگیرد و یا مگر بازار اقتصاد است که شرکت های خصوصی از آن کسب سود کنند.

در مجموع بر مبنای بودجه سال ۱۳۹۹ و رویکر های موجود دولت پیش بینی می شود، کاهش کیفیت مدارس دولتی، ابهام در افزایش  ۱۵ درصدی حقوق معلمان و کاهش انگیزه و رضایت شغلی آنان، ضعف در تأمین و تربیت معلم متناسب با نیاز، عدم امکان اجرای نظام پرداخت عادلانه بر مبنای تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، مسائلی هستند که آموزش و پرورش با آنها مواجه خواهد بود.

در پایان ما دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خواستار مقابله و مخالفت جدی مجلس شورای اسلامی با طرح ننیگن خرید خدمات آموزشی و حذف آن از لایحه بودجه ۹۹ بوده و انتظار داریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رویکردی متناسب با تحول بنیادین آموزش و پرورش را در لایحه بودجه نمایان سازند.

قطعاً ما و تمامی دلسوزان نظام تعلیم و تربیت رسمی، سرسوزنی از مطالبات جدی خود در حوزه تعلیم و تربیت کوتاه نخواهیم آمد.

پیشنهاد می شود چنانچه مصر بر اجرای چنین طرحی هستید، آن را در مناطق شمال شهر تهران به اجرا بگذارید!





همرسانی نوشتار: