مکاتبه آموزش وپرورش برای دریافت اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی و آستان قدس به نفع مدرسه سازی

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شهردار تهران که وضعیت قرمز مدارس را اعلام می کند، باید بگوید برای آنها و آینده چه راهکاری دارند، از مکاتباتی برای دریافت مالیات از محل اعتبارات آستان قدس رضوی خبر داد.

  1. سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸ ساعت ۱۶:۳۶ (۲ هفته،۵ روز قبل)
مکاتبه آموزش‌وپرورش برای دریافت اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی و آستان قدس به نفع مدرسه‌سازی
به گزارش فرانگر

مهراله رخشانی مهر در نشست خبری با رسانه ها با اشاره به اینکه این نگرانی وجود دارد دولت سهم خود را در پروژه های عمرانی آموزش وپرورش ارائه نمی کند، اظهار کرد: سال ۹۷ اعتبار نوسازی ۵۴۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۹، ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و عدد مصوب بودجه سال ۹۸ که تخصیص یافت ۴۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: در کنار اینT تبصره هایی در قوانین بودجه وجود دارد و در بحث سهم نوسازی مدارس از عوارض گاز اتفاقات خوبی افتاده است که قبل از سال ۹۸, ۲۰ درصد بود و در سال ۹۸ به ۵۰ درصد و مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و تا الان ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شده است و ۵۷۰ میلیارد تومان از این محل و اعتبارات بودجه سنواتی برای جمع آوری بخاری های نفتی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: مالیات آستان قدس در بودجه ۹۸ آمد و در بودجه ۹۹ تکرار شد. جمع بندی اعضای کمیسیون مجلس این بود که از محل مالیات مستقیم اعتباری تعلق نمی گیرد چراکه آستان قدس اذن رهبری را دارند اما از محل اعتبارات ارزش افزوده می توان مالیات دریافت کرد؛ بنابراین نامه نگاری انجام دادیم تا این مالیات و سه هزار میلیارد صندوق ذخیره ارزی به نفع مدرسه سازی اختصاص یافت که دوشنبه این هفته در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار می گیرد.

رخشانی مهر گفت: با شهرداری توافق شد برای هر کدام از مناطق ۲۲گانه دو مدرسه و در مجموع ۴۴ مدرسه ساخته شود و اخیرا این پیشنهاد در مجلس مطرح شد که چهار تبصره قانون شوراهای آموزش وپرورش برای الزام انبوه سازان به ساخت مدارس بازگردد .

وی اضافه کرد: در لایحه بودجه سال ۹۹ سهم دولت در پروژه های مشارکتی به ۲۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر خیران متعهد شوند معادل این رقم آورده داشته باشند سهم دولت محقق می شود، همچنین در بحث کلاس های درس نیمه تمام خیرساز ۱۴ هزار کلاس باقی مانده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در سال ۸۲، ۷۰ درصد مدارس کشور فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی بودند که با اختصاص بودجه هم اکنون ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند متذکر شد: از ارقام اعلام شده در سال ۸۲ هنوز ۵۰ درصد باقی مانده است؛ یعنی با اعتبار ۴ میلیارد دلاری که در آن سال اختصاص یافت ۵۰ درصد مدراس را تخریب و مقاوم سازی کردیم و ۵۰ درصد باقی مانده است.

چرا ۳۰ درصد مدارس فرسوده باقی مانده است

رخشانی مهر افزود: از سال ۹۱ به بعد میزان تخصیص اعتبارات نوسازی مدارس کاهش چشمگیری داشت چرا که از صندوق ذخیره ارزی برداشتی انجام نشد. ۱۵ درصد کلاسهای تحویلی از محل تخریب و بازسازی بودند و سایر آنها مدارس نوساز بودند؛ به عنوان مثال از ۹ هزار و ۸۰۰ کلاس درس مهرماه امسال فقط ۱۵ درصد جزو لیست مدارس تخریبی بوده و بقیه جزو مدارسی بودند که در مکانهای مورد نیاز ساخته شدند. بنابراین ۳۰ درصد مدارس همچنان فرسوده باقی مانده است.

۸۸ هزار کلاس درس کشور سیستم گرمایشی استاندارد ندارند

وی گفت: سال ۹۱، ۲۳۰ هزار سیستم گرمایشی غیراستاندارد داشتیم که این رقم در سال ۹۷ به ۱۳۷ هزار کلاس درس و امروز به ۸۸ هزار کلاس درس رسیده است که از این تعداد ۶۳ هزار کلاس درس با بخاری گازی و ۲۵ هزار با بخاری نفتی گرم می شوند چرا که علمک گاز ندارند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: طی سالهای ۹۷ و ۹۸ حدود ۴۹ هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد پیدا کردند و در اوایل سال ۹۸ با توجه به رشد اعتبارات برنامه ریزی کردیم تا بخاری های نفتی را در کلاسهایی که علمک گاز دارند حذف کنیم که این کار انجام شد و امروز ادعا داریم هیچ کلاس درسی که علمک گاز دارد با سیستم گرمایشی غیراستاندارد گرم نمی شود.

اولویت اصلی حذف ۲۵ هزار بخاری نفتی در مدارس

رخشانی مهر تصریح کرد: سرعت گازرسانی به روستاها بالاست و ممکن است مجددا تعدادی از مدراس دارای علمک گاز شوند و نسبت به استانداردسازی سیستم گرمایشی آنها اقدام کنیم؛ ۲۵ هزار بخاری نفتی در مدارس وجود دارند آن هم به این دلیل که علمک گاز وجود ندارد و این مدارس در دورترین نقاط روستایی کشور قرار دارند که جایگزین کردن آن سخت است اما اولویت ما فعلا این مدارس هستند و بعد به سراغ ۶۳ هزار بخاری گازی می رویم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات سازمان نوسازی مدارس ۱۲ برابر شده است عنوان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ نگاه سازمان برنامه و بودجه این بود که تخصیص سازمان نوسازی کامل باشد و در سال ۹۷، ۱۱۰ درصد اعتبارات و درسال جاری تا به امروز بیش از ۸۰ درصد اعتبارات تخصیص یافته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: از ردیف اعتبار ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی، ۸۰۰ میلیارد تومان به استانداردسازی سیستم گرمایشی اختصاص یافته است که باید ۲۵ هزار بخاری نفتی مدارس تعیین تکلیف شوند.

رخشانی مهر بیان کرد: دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های خیرساز است که اولویت با تکمیل ۱۴ هزار کلاس درس نیمه تمام است. همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تخریب و بازسازی مدارس درنظر گرفته شده است.

وضعیت بازسازی مدارس سیل زده سیستان و بلوچستان

وی درباره وضعیت مدارس سیل زده جنوب غرب کشور، عنوان کرد: تا امروز خیران برای حل مسئله مدارس سیل زده سیستان و بلوچستان ۱۳۵ میلیارد تومان تعهد کردند و مدارس یک تا سه کلاسه را تا مهر ۹۹ و مدارس ۶ تا ۹ کلاسه را تا دهه فجر سال ۹۹ تحویل می دهیم؛ البته بیشتر مدارس آسیب دیده در روستاها قرار داشتند که تعداد کلاس های آنها اندک است.

۵۹۷ کلاس درس در سیل جنوب غرب نیازمند تخریب و بازسازی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: ۵۰ کانکس و ۴ میلیارد تومان تجهیزات به استان سیستان و بلوچستان ارسال شد و تعمیرات مدارس آسیب دیده نیز آغاز شده است، در مجموع ۴۲۱ کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان، ۸۹ کلاس درس در استان کرمان و ۸۷ کلاس درس در استان هرمزگان و در مجموع ۵۹۷ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند

رخشانی مهر در پاسخ به پرسش ، درباره وضعیت قرمز مدارس شهر تهران گفت: استان تهران بعد از خراسان رضوی بیشترین مدرسه تخریبی را دارد. میانگین مدارس نیازمند تخریب و بازسازی در کشور ۳۰ درصد است که این میانگین برای تهران هم صادق است اما ما می توانیم مردم را نگران کنیم و فقط بگوییم این تعداد مدارس تهران فرسوده است و هیچ کاری انجام ندهیم.

شهردار تهران که آمار مدارس فرسوده را می گوید، برای حل این مشکل راه حل هم بدهد

وی گفت: باید کاری انجام داد و اگر مسئولان شهر تهران از جمله شهردار تهران می گویند این تعداد مدارس فرسوده داریم، راه حل آن را هم ارائه کنند؛ آیا دولت به تنهایی از عهده حل این مشکل برمی آید؟ باید به دنبال تأمین اعتبار برای حل مشکل مدارس فرسوده تهران باشیم.

سهم اندک اعتبارات استانی برای مدارس فرسوده تهران

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در سال ۹۷ برای استان تهران ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که این رقم در سال ۹۸ هم تکرار شد و طی دو سال ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی برای تهران در نظر گرفتیم. اما سهم اعتبارات استانی در سال ۹۷، ۲۷ میلیارد تومان و در سال ۸۹، ۷۵ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ به طور کامل تخصیص یافت و در سال ۹۸، ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است.

رخشانی مهر ادامه داد: شهرداری و استانداری تهران که آمار و ارقام مدارس فرسوده پایتخت را می دانند بد نیست گزارشی از اقدامات و برنامه هایشان برای آینده بدهند، هر رقمی که از محل مابع استانی برای تهران تأمین شود ما در سازمان نوسازی آماده ایم معادل آن را تأمین کنیم و به استاندار تهران نیز گفته ام به ازای هر عددی که روی سهم اعتبارات استان تهران بگذارند معادل آن را تأمین خواهیم کرد.

وی بیان کرد: اگر شهردار تهران می گوید این تعداد مدرسه فرسوده است باید اعلام کند که برای بازسازی این تعداد مدرسه فرسوده چه اقدامی انجام داده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در منطقه ۲۲ تهران مشکل کمبود زمین داریم و وزیر آموزش و پرورش با شهردار تهران صحبت کرده است تا در مناطقی که انبوه سازی انجام شده زمین مناسب با کاربری آموزشی در نظر گرفته شود. اما ما از شهرداری فقط زمین با کاربری آموزشی نمی خواهیم چون پول آن را باید ادارات آموزش و پرورش تأمین کنند، آنچه مورد تقاضای ما است این است که انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازی ملزم شوند زیرساخت لازم را برای ساخت مدرسه تأمین کنند که این اتفاق نیفتاده است.

مخالفت وزارت راه با الزام انبوه سازان به ساخت مدرسه

وی بیان کرد: وزارت راه همیشه با احیای تبصره های قانون شوراهای آموزش و پرورش مخالفت کرده است و این مسئله یک بار در هیئت دولت هم مطرح شد که با آن مخالفت کردند و اخیراً این موضوع در صحن مجلس مطرح و رأی آورد که بازهم وزارت راه مخالفت کرد چون این کار باعث تحمیل هزینه های فضای عمومی مثل مدارس به مصرف کننده می شود اما ما نیز ناچاریم برای دانش آموزان مدرسه فراهم کنیم.





همرسانی نوشتار: