آیا مسئولان سابق آموزش وپرورش را باید پدرخوانده های مدارس غیردولتی دانست؟!

در دهه ۷۰، مرتکب یک اشتباه درباره مدارس غیر دولتی شدیم و مسئولان آموزش و پرورش با گرفتن امتیاز، نخستین مدارس غیرانتفاعی را خودشان تأسیس کردند! نخستین مدرسه غیردولتی که اجازه پیدا کرد دوزبانه باشد، برای دبیرکل وقت شورای عالی آموزش و پرورش بود!

  1. دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸ ساعت ۱۳:۴۷ (۳ هفته،۳ روز قبل)
آیا مسئولان سابق آموزش‌وپرورش را باید "پدرخوانده‌های مدارس غیردولتی" دانست؟!
به گزارش فرانگر

خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ؛ مدارس غیردولتی برخی مسئولان وزارت آموزش وپرورش و تعارض آن با منافع پس از انتشار خبر روزهای گذشته مبنی بر استعفای ۱۰۰ مسئول سازمان بهزیستی به علت بخشنامه تعارض منافع، حالا بیشتر قابل تأمل است.

همچنین ۱۷۲ نفر از دست اندرکاران بهزیستی نیز به علت بخشنامه تعارض منافع از مدیریت مراکز خصوصی و غیردولتی خود که تحت پوشش بهزیستی بوده، انصراف داده و آن را واگذار کردند.

موضوع تعارض منافع در وزارت آموزش وپرورش نیز به شکل دیگری قابل بحث و بررسی است؛ مدیرانی که پست معاونت، مدیرکلی و مشاور در وزارت آموزش وپرورش دارند و در کنار آن مؤسس مدارس غیر دولتی هم هستند!

یکی از بسترهای اصلی بروز فساد در سطح مسئولان که متأسفانه در بخش های مختلف مدیریتی کشور ما نیز ظهور داشته است، وجود تعارض منافع است یعنی فرد در جایگاهی قرار دارد که بین منافع شخصی و منافع آحاد جامعه، تعارضی وجود دارد و این تعارض در منافع، عامل انحراف، فساد تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده توسط آن فرد یا سازمان است.

مکانیسم فساد از طریق تعارض منافع بدین صورت است که فرد با استفاده از قدرت حاکمیتی و جایگاهی که در آن قرار دارد، قوانین یا مقرراتی وضع می کند که تأمین کننده منافع فردی یا صنفی اش باشد.

در همین رابطه با علی الهیار ترکمن؛ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش گفت وگویی داشتیم تا بدانیم از نظر او به عنوان یکی از معاونان وزارت آموزش وپرورش، مدرسه داری مسئولان آموزش وپرورش مصداق تعارض منافع تلقی می شود یا خیر؟!

: از نظر شما به عنوان یکی از معاونان وزارت آموزش وپرورش، مدرسه داری مسئولان این وزارتخانه مصداق تعارض منافع تلقی می شود؟

وقتی مدارس نوین در ایران شکل گرفت شاهد بودیم که از حدود ۱۰۰ سال قبل مدارس غیررایگان هم شکل گرفت، در مدارس رایگان یا دولتی هیچ پولی از دانش آموزان دریافت نمی شد اما برخی افراد برتر مدارس پولی را تأسیس، دانش آموزان دارای شرایط خاص را ثبت نام و از آنها پول دریافت کردند.

نخستین مدرسه پولی در تهران مدرسه "سیروس" بود که بسیاری از مشاهیر مانند دکتر قریب و مهندس بازرگان آنجا تحصیل کردند، این مدرسه ۳۵ ریال شهریه می گرفت آن هم در ایامی که شاید شاید حقوق یک فرد یک تومان هم در ماه نبود.

اما مشکل از آنجا آغاز شد که نخستین گروه محصلان اعزامی به اروپا از میان دانش آموزان مدارس پولی بودند و این تصور در ذهن مردم شکل گرفت که مسیر موفقیت از طریق این مدارس است؛ از سال ۱۳۳۵ به بعد مدارس ملی شروع به رشد و تکمیل کرد و بیشتر مردم برای موفقیت وارد این مدارس می شدند.

تقاضای اجتماعی برای مدارس غیردولتی بالاست

درباره مدارس غیر دولتی هم تقاضای اجتماعی بسیار بالاست و اینگونه نیست که آموزش و پرورش برای فرار از مسئولیت های خود به توسعه مدارس غیر دولتی وارد شود؛ چند وقت قبل فردی که کارمند ساده شهرداری بود به بنده مراجعه کرد و اصرار داشت فرزند خود را در یک مدرسه غیر دولتی برند ثبت نام کند و حاضر بود شهریه ۲۵ میلیون تومانی این مدرسه را پرداخت کند!

: چرا شرایط اینگونه شده است که خانواده ها برای ثبت نام در مدرسه ای غیردولتی آن هم با ۲۵ میلیون تومان شهریه باید اصرار هم داشته باشند و با توسل به دوست و آشنا موفق به ثبت نام شوند؟

انعطاف مکانیزم ها و ابزارها به سمت مدارس غیردولتی

خانواده ها این هزینه ها را نوعی سرمایه گذاری می دانند و ثبت نام در مدارس غیر دولتی تقاضای اجتماعی است، ما نمی توانیم این تقاضای اجتماعی را تغییر دهیم.

: آیا نمی توانیم به این تقاضای اجتماعی با تقویت مدارس دولتی پاسخ بدهیم؟

در شرایط برابر بله اما وقتی انعطاف مکانیزم ها و ابزار را به مدارس غیردولتی بیشتر از مدارس دولتی بدهید، طبیعی است که خانواده ها به سمت مدارس غیردولتی کشیده می شوند، چند درصد از مدارس دولتی را می توانید مانند مدارس غیر دولتی اداره کنید؟

یک انحراف؛ وقتی مسئولان آموزش وپرورش موسسان مدارس غیردولتی شدند!

درباره توسعه مدارس غیردولتی از دهه هفتاد یک اشتباه کردیم، وقتی قرار شد مدارس غیردولتی دوباره شکل بگیرند، مسئولان آموزش و پرورش با گرفتن امتیاز، نخستین مدارس غیرانتفاعی را خودشان تأسیس کردند! بر همین اساس تمام ظرفیت ها و نهادسازی هایی که در آموزش و پرورش در اختیارشان بود  به سمت برند سازی مدارس خود بردند پس از مدتی متوجه شدند کیفیت را از مدارس دولتی گرفته اند اما هیچ فردی جلوی آنها را نگرفت، هیچ نهاد نظارتی ورود پیدا نکرد و به آنها تلنگری نزد!

سرپوش گذاشتن بر ماجرا با توسعه مدارس خاص

وقتی متوجه شدند کیفیت  مدارس دولتی کمرنگ شده و تقاضا به سمت مدارس غیر دولتی بیشتر شده است از برند مدرسه خود ترسیدند و به متعددسازی مدارس و ایجاد انواع مدارس هیات امنایی، نمونه مردمی، نمونه دولتی و ... اقدام کردند تا نشان دهند عدالت آموزشی خدشه دار نشده است! در حالیکه با این کار مدارس دولتی را به قعر بردند.

چه اشکالی داشت به عنوان مثال کارمند سازمان برنامه وبودجه مجوز می گرفت و موسس مدرسه غیردولتی می شد پس از آن کارمندان واجد شرایط را برای مدرسه جذب می کرد، این قبیل مؤسسان مدارس غیردولتی بدون اینکه در آموزش و پرورش مسئولیت داشته باشد، صنعت مدرسه داری را در کشور توسعه می دادند.

برندهای معروف مدارس غیردولتی در اختیار چه کسانی است؟

: معتقدید در حال حاضر بیشترین مدارس غیردولتی در اختیار مسئولان آموزش وپرورش است؟

ابتدای تأسیس مدارس غیر دولتی از مدیران آموزش و پرورش آغاز شد و در حال حاضر برندهای معروف این را به ما می گوید؛ بروید و ببینید مدارس برند برای کدام افراد هستند؟! برندهای معروف مدارس غیردولتی برای افرادی است که می آمدند در شورای عالی آموزش و پرورش برای خود مجوز دریافت می کردند، نخستین مدرسه ای که اجازه پیدا کرد دوزبانه باشد، برای دبیرکل وقت شورای عالی آموزش و پرورش بود، این فرد خودش آمد و گفت من اجازه دارم برای مدرسه خودم آموزش دو زبانه داشته باشم!

مشکل اینجا بود که مدارس غیر دولتی را از ریل خود خارج، برند سازی کردند و آن را دست خود گرفتند از سوی دیگر برای آنکه عدالت آموزشی دچار مشکل نشود، تنوع مدارس را بالا بردند بنابراین درست نیست که تصور کنیم صرفاً مدارس غیر دولتی باعث نابرابری و ناعدالتی آموزشی می شوند.

: در برخی نقاط تهران تا کیلومترها هیچ مدرسه دولتی وجود ندارد و خانواده ها مجبورند فرزندان خود را در مدارس غیردولتی یا پولی ثبت نام کنند؛ کسی با موجودیت مدارس غیردولتی مشکل ندارد، بحث این است چرا مدارس دولتی به حال خود رها شده اند و اینکه مدرسه داری مسئولان آموزش وپرورش چگونه تعارض منافع محسوب نمی شود؟!

بسیاری از کشورها با تأسیس مدارس غیر دولتی شرایط را برای توسعه عدالت آموزشی فراهم می کنند ما باید نگاه کنیم به علت ها، امروز اگر این موضوع، مسئله ما است نتیجه راه حل دیروز بوده است، اگر این مسئله را حل نکنیم برای آیندگان نیز یک مسئله جدید ایجاد کرده ایم.





همرسانی نوشتار: