آمارها درباره تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل متناقض است

یک کارشناس آموزشی گفت: آمارهای مرکز پژوهش های مجلس، آموزش وپرورش و وزارت کار درباره میزان بازماندگان از تحصیل متناقض است.

  1. پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸ ساعت ۱۶:۲۸ (۱ هفته قبل)
آمارها درباره تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل متناقض است
به گزارش فرانگر

خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهدی بهلولی در همایش "فقرپژوهی" که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه با فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه هستیم که از ترجمه یک پاراگراف به زبان انگلیسی ناتوان هستند. باید به فقر آموزشی گسترده تر نگاه کنیم چرا که حالت بیسوادی گسترده ای را شاهد هستیم و فقط محدود به ناعدالتی در استان سیستان و بلوچستان نیست.  به عنوان مثال فردی که در صدا و سیما می گوید هر فردی ناراضی است از ایران برود یا کارشناس دیگری با آن ادبیات صحبت می کند نشان دهنده فقر آموزشی است.

وی افزود: در ایران آمارهای متفاوتی داریم مثلاً می گویند یک درصد دانش آموزان از مدرسه بازمانده اند در حالیکه آمار خیلی بالاتر است، مرکز پژوهش های مجلس در بررسی لایحه بودجه ۹۹ در بخش آموزش وپرورش می گوید تعداد بازماندگان از تحصیل ۶۹۶ هزار و ۳۹۹ نفر و ترک تحصیل کنندگان ۲۳۷ هزار ۵۵۰ نفر است که این حدود هفت یا هشت برابر آمار آموزش و پرورش است. حتی آمارهایی در حد دو یا سه میلیون بازمانده از تحصیل از سوی وزارت کار شنیده می شود که با آمار آموزش و پرورش تناقض دارد.

این کارشناس آموزشی گفت: ۹ میلیون بیسواد و حدود ۱۰ میلیون کم سواد داریم که وضعیت خوبی نیست. در آزمون های جهانی "تیمز" و "پرلز" که هر ۴ سال برگزار می شود ایران اصلا رتبه های خوبی ندارد.

بهلولی با تأکید براینکه باید جدی تر حرف بزنیم و در آموزش وپرورش فقر آموزشی عیان است، گفت: کارشناسان آموزش وپرورش برای نوشتن کتاب های درسی چه ویژگی هایی را در نظر می گیرند و چقدر صدای مناطق محروم منعکس می شود؟ مشکل اساسی دیگر بحث نفت است؛ وقتی ایران نفت را می فروشد و بودجه به دست می آورد ضرورت آموزش و پرورش و تربیت شهروند شایسته و مولد را درک نمی کند، آموزش وپرورش ما به دنبال تفکر انتقادی و خلاقیت نیست و در نهایت بچه ها را برای کنکور آماده می کنند.

این کارشناس آموزشی افزود: باید آسیب شناسی جدی کرد؛ سال ۸۵ سهم آموزش وپرورش  از بودجه عمومی دولت ۱۵ درصد بود که الان به ۱۰ درصد رسیده است. البته بخش مهم آن تحقق پیدا نمی کند چرا که بودجه های صوری و کاغذی را داریم. مثلاً ۲۰۰ میلیارد تومان برای شیر مدارس بودجه اختصاص می دهند اما فقط یک سال شیر در مدارس توزیع شد. بنابراین این بودجه صوری است. درباره سرانه آموزشی نیز اینگونه است؛ این آمارهای دروغ و توجه نکردن به آموزش وپرورش آسیب شناسی جدی نیاز دارد.





همرسانی نوشتار: