کمترین ساعات آموزش دوره ابتدایی متعلق به ایران

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کمترین میزان ساعات آموزش دانش آموزان دبستانی در بین کشورهای در حال توسعه متعلق به ایران است، گفت:زمان آموزش در دوره ابتدایی باید ۳۰ روز یا ۱.۵ ماه اضافه شود.

  1. دوشنبه ۲۷ آبان ۹۸ ساعت ۱۳:۵۸ (۲ هفته،۵ روز قبل)
کمترین ساعات آموزش دوره ابتدایی متعلق به ایران
به گزارش فرانگر

مسعود کبیری عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست بررسی موضوع زمان آموزش در آموزش و پرورش ایران که در محل این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: براساس سند برنامه درسی ملی، زمان آموزش برای دوره ابتدایی ۹۲۵ ساعت است، البته درباره تعداد روزهای آموزش مصوبه مشخصی وجود ندارد اما به نظر می رسد روزهای آموزش باید ۱۸۵ روز باشد.

وی افزود: زمان آموزش رسمی و واقعی، تفاوت هایی با یکدیگر دارند، سال تحصیلی گذشته در خوشبینانه ترین حالت دانش آموزان ۱۵۵ روز به مدرسه رفتند که البته در این سال تحصیلی به دلیل آلودگی هوا هیچ روزی تعطیل نبود همچنین مدارس ابتدایی از خردادماه به طور کامل تعطیل می شوند یعنی ۳۱ اردیبهشت پایان فعالیت است.

ادعای ۱۲۹۰۰ ساعت زمان آموزش در ایران یک فریب است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: آقای حسینی در دوره ای که سرپرست آموزش و پرورش بود اعلام کرد، ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت زمان آموزش در ایران داریم و  در مقایسه با میانگین جهانی که ۸ هزار ساعت است بسیار زیاد است اما به نظر می رسد این مسئله نوعی فریب است چون هیچ وقت این ساعت آموزش را به دانش آموزان ارائه نمی دهیم.

کبیری افزود: سال تحصیلی گذشته در دوره ابتدایی دانش آموزان حداکثر ۱۵۵ روز در مدرسه بودند و در مجموع ۴۶۵۰ ساعت آموزش دیدند که ۱۰۰۰ ساعت از زمان تعیین شده آموزش کمتر است، ایران در میزان سالیانه آموزش دانش آموزان پایه چهارم در مقایسه با سایر کشورها در جدول رده بندی دنیا کشور یکی مانده به آخر است و بعد از ایران، لتونی قرار دارد.

کمترین میزان ساعات آموزش دانش آموزان  دبستانی متعلق به ایران

وی اضافه کرد: هیچ تردیدی نداشته باشید که دانش آموزان دوره ابتدایی کمترین میزان آموزش را در مدرسه در میان کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته دریافت می کنند، دانش آموزان دوره ابتدایی در طول هفته ۲۱ ساعت آموزش واقعی دریافت می کنند که در روسیه و اسلوونی این ساعت کمتر و در ایتالیا و آمریکا میزان ساعت آموزش هفتگی دانش آموزان بیشتر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ایران تعداد هفته ها در طول سال تحصیلی ۳۴ هفته است و ایران جزو کشورهایی است که تعداد هفته های تحصیل در آن به شدت اندک است، مطرح کرد: در ژاپن دانش آموزان ۴۰ هفته در طول سال تحصیلی به مدرسه می روند.

کبیری درباره روند تغییرات ۱۵ ساله زمان آموزش گفت: تنها کشوری هستیم که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ کاهش بسیار شدیدی در زمان آموزش داشتیم و قبل از سال ۲۰۱۱ بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ روز آموزش در مدارس داشتیم و بعد از آن با تعطیلی ۵شنبه ها و اضافه شدن یک ساعت به زمان آموزش هر روز، کاهش بسیار شدیدی در نمودار ایران مشاهده می شود.

بیشترین زمان آموزش در مدارس شاهد و کمترین مدارس غیردولتی

وی با اشاره به اینکه بیشترین زمان آموزش دوره ابتدایی را در مدارس شاهد داریم و مدارس غیردولتی کمترین زمان آموزش را دارند چون بیشتر در مراکز شهرها هستند و در اینجا تعطیلات به عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا بیشتر است، افزود: در استانها نیز به لحاظ زمان آموزش تفاوت هایی مشاهده می شود به عنوان مثال زمان آموزش سالانه دانش آموزان ابتدایی در شهر تهران ۵۹۰ ساعت و در شهر اصفهان ۶۶۰ ساعت است و گاه ۷۰ ساعت فاصله زمان آموزش را در بین شهرهای مختلف مشاهده می کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: کل ساعت آموزش دوره ابتدایی ۶۴۵ ساعت است که در مطالعات پرلز این میزان ۶۲۷ ساعت آموزش به دست آمده است و به طور متوسط هر دانش آموز درپایه چهارم دبستان ۱۸ ساعت تعطیل است و ۳۵ درصد دانش آموزان ۱۰ درصد از روزهای آموزش را غیبت می کنند و به این نتیجه رسیدیم که به طور متوسط دانش آموزان ۱۹ ساعت در طول سال تحصیلی از مدرسه غائب هستند.

کبیری درباره مقررات نوشته و نانوشته ای که برکاهش زمان آموزش تأثیر می گذارند، عنوان کرد: تعطیلی پنج شنبه ها، بخشنامه کاهش ساعت کار آموزگاران بالای ۲۰ سال سابقه و برگزاری جلسات شورای معلمان در ساعات آموزشی از جمله این موارد است، تحقیقی در سال ۹۲ انجام دادیم و در آن مشخص شد که دو سوم زمان معلمان صرف آموزش و آماده سازی و یک سوم صرف آموزش واقعی می شود.

دانش آموزان ابتدایی ۷۵ درصد زمان کلاس درس را آموزش واقعی دریافت می کنند

وی بیان کرد: در خوشبینانه ترین حالت از ۵۷۶ ساعت آموزشی که تصور می کنیم وجود دارد ۱۷۰ ساعت آن تشکیل نمی شود و ۱۳۰ ساعت نیز صرف استراحت درون مدرسه می شود و عملا دانش آموزان ۷۵ درصد از زمان کلاس درس را آموزش واقعی دریافت می کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: از هنگامی که زمان آموزش را کاهش دادیم، عملکرد آموزشی ایران در مطالعات تیمز و پرلز کاهش یافت و این یک هشدار است که زمان آموزش عاملی مهمی در عملکرد تحصیلی است و هیچ چاره ای نداریم که زمان آموزش را به استاندارد تعریف شده برگردانیم، ایران کشور آخر در مطالعات تیمز و پرلز است.

زمان آموزش در دوره ابتدایی باید ۳۰ روز یا ۱.۵ ماه اضافه شود

کبیری افزود: استاندارد و توصیه یونسکو هزار ساعت آموزش در طی ۲۰۰ روز است و ما باید ۳۰ روز یا ۱.۵ ماه را به زمان آموزش اضافه کنیم و این باعث ارتقای کیفیت یادگیری می شود همچنین معلمان از حجم کتاب های درسی گلایه دارند و اگر زمان تدریس را افزایش دهیم مشکل حجم زیاد کتاب های درسی نیز منتفی می شود، مسئله دیگر وقت کافی معلم برای تدارک آموزش عمیق است که هم اکنون این اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای اضافه کردن ۱.۵ ماه به طول سال تحصیلی ادامه فعالیت مدارس تا پایان خرداد و آغاز فعالیت آنها از ۱۵ شهریور است از سوی دیگر اکثر کشورها ۵ تا ۱۳ هفته تعطیلات آخر سال دارند که در ایران این میزان ۱۲ هفته است و می توانیم زمان تعطیلات پایان سال تحصیلی راکمتر کنیم و تعطیلات را در وسط سال قرار دهیم به عنوان مثال بیشتر کشورها تعطیلات پاییزی، زمستانی و بهاری دارند از سوی دیگر تعطیلات تابستانی را کم می کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: برای اینکه بتوانیم سال تحصیلی را از ۱۵ شهریور آغاز کنیم ممکن است گفته شود در استان های گرمسیر این امکان وجود ندارد اما در آنجا می توان با دایر کردن مدارس در روزهای پنج شنبه میزان زمان آموزش را افزایش داد و باید در این رابطه تمرکززدایی انجام شود تا مدارس حداقل ۱۸۵ روز برای آموزش دایر باشند.





همرسانی نوشتار: