آیین نامه دولت برای استخدام معلمان حق التدریس اشکالات زیادی دارد

رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس گفت:در آیین نامه جذب معلمان حق التدریس که توسط دولت به تصویب رسیده است ایرادات زیادی وجود دارد، هیئت دولت و دیوان عدالت اداری باید بر اساس مصوبات مجلس اقدام کنند و هرگونه تصمیم گیری خارج از قانون پذیرفته نیست.

  1. دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸ ساعت ۱۴:۳۷ (۲ هفته،۱ روز قبل)
آیین‌نامه دولت برای استخدام معلمان حق‌التدریس اشکالات زیادی دارد
به گزارش فرانگر

نشست کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس با وزیر آموزش وپرورش و معاونان این وزارتخانه درباره اصلاح آئین نامه استخدام معلمان حق التدریس در محل وزارت آموزش وپرورش برگزار شد.

در این نشست محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس اظهار کرد: از مشکلات آموزش وپرورش خبر داریم و تمام همت خود را برای رفع آنها بکار می بریم مشکلات به وجود آمده با تعامل باید حل شود. وی افزود: مشکل کمبود معلم بسیار جدی است و جبران کمبود معلم به هر طریقی کار درستی نیست چرا که به نظام آموزشی کمک نمی کند.

تا سال ۹۹، ۳۰۰ هزار معلم بازنشسته می شوند

زاهدی با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۹۹، ۳۰۰ هزار معلم بازنشسته می شوند، گفت: با وجود معلمان شایسته حق التدریس، خرید خدمات، نهضتی و ماده ۲۸ نیازی به تأمین معلم به هر طریقی نیست و از میان همین گروه ها، افراد تحصیلکرده و کاردان بسیاری وجود دارند.

رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس عنوان کرد: در آیین نامه جذب معلمان حق التدریس که توسط دولت به تصویب رسیده است ایرادات زیادی وجود دارد، هیئت دولت و دیوان عدالت اداری باید بر اساس مصوبات مجلس اقدام کنند و هرگونه تصمیم گیری خارج از قانون پذیرفته نیست و در صورت نیاز می توانند از مجلس استعلام بگیرند تا ما پاسخ شفاف را ارائه دهیم.

اشکالاتی که باید رفع شود

زاهدی بیان کرد: تعیین شروطی همچون بند حقوقی، تعهد ۱۰  ساله، پرداخت هزینه دوره فرهنگیان، گنجاندن حداقل دوره یک سال به بالای آموزشی و اینکه قبول شدگان فقط می توانند آموزگار باشند صحیح نیست و باید حذف شود همچنین تمام جامانده ها، نیروهای خرید خدمات و شرکتی باید حق التدریس شوند.

وی ادامه داد: برای معلمین نهضتی از قبل سال ۹۱ منظور مجلس سال تحصیلی ۹۱ تا ۹۲ بوده است که باید مصوبه قبلی لغو شود. ۱۰ سال تعهد نگه داشتن معلم غیر بومی نظر غیر کارشناسی است که باعث کاهش راندمان کاری معلمان می شود و از کارایی معلم می کاهد و تعهد ده ساله فقط برای بومی گزینی قابل قبول است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اولویت رفع کمبود معلم در حوزه مباحث آموزشی است ولی از حوزه پرورش نیز نباید غافل شد در دانشگاه های کشور فارغ التحصیلان باسواد بسیاری هستند که در رشته های آموزشی مرتبط با نیازهای آموزش وپرورش تحصیل کرده اند و می توانند در قالب ماده ۲۸ به عنوان معلم به کار گرفته شوند. زاهدی بیان کرد: از وزیر آموزش وپرورش درخواست جدی داریم که مصوبات خارج از نظر مجلس و کمیسیون آموزش لغو و اصلاح  شود، چنانچه رئیس جمهور و معاون امور استخدامی کشور به کمک نظام آموزشی بیایند تمام گروه های ذکر شده را می توان استخدام کرد و به کیفیت دوره های آموزشی افزود.





همرسانی نوشتار: