ناچاریم جمعیت کلاس های شهری را بالا ببریم تا برای روستاها معلم بفرستیم!

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی با اشاره به اینکه ۳۹ هزار کلاس درس دوره ابتدایی در روستاها هستند و ۱۳ هزار مدرسه کمتر از ۱۳ دانش آموز دارند، گفت: برای تأمین معلم در روستاها ناچاریم جمعیت کلاس های درس شهرها را بالا ببریم!

  1. یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸ ساعت ۰۶:۰۲ (۲ هفته،۲ روز قبل)
ناچاریم جمعیت کلاس‌های شهری را بالا ببریم تا برای روستاها معلم بفرستیم!
به گزارش فرانگر

مرتضی شکوهی خبرنگار اجتماعی خبرگزاری درباره جمعیت بالای دانش آموزان در کلاس های درس در دوره ابتدایی و تأثیر منفی آن بر تدریس معلم و یادگیری دانش آموز اظهار کرد: تراکم دانش آموزی از چند متغیر تأثیر می پذیرد، در دوره ابتدایی تعداد زیادی از مدارس در روستاهای کم جمعیت، مناطق عشایری و مرزی هستند که در پهنه ایران توزیع شده اند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم دانش آموزان مناطق روستایی و کم جمعیت را تحت پوشش آموزش قرار دهیم، طبق سیاستی که آموزش و پرورش مدنظر دارد تا تمام کودکان لازم التعلیم را تحت پوشش قرار دهد و فردی از تحصیل باز نماند ناچاریم به کلاس درس با حداقل تراکم دانش آموز، معلم اختصاص دهیم یعنی از سربازمعلمانی که در اختیار ما قرار داده می شود، نیروهای حق التدریس و نیروهای خرید خدمات برای تأمین معلم در دوره ابتدایی استفاده می شود.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی گفت: ممکن است یک مدرسه دو یا سه دانش آموز داشته باشد و با توجه به اینکه در دوره ابتدایی طرح روستامرکزی نداریم و مجاز نیستیم دانش آموزان را از یک روستا به روستای دیگر منتقل کنیم و حتماً باید در همان روستای خود آموزش ببینند، ناچاریم برای همان یک یا سه دانش آموز معلم اختصاص دهیم.

۳۹ هزار مدرسه ابتدایی در روستاها

شکوهی ادامه داد: از ۶۵ هزار مدرسه ای که در دوره ابتدایی داریم حدود ۳۹ هزار مدرسه در روستاها قرار دارند که در بیشتر این مدارس، تراکم دانش آموزان پایین است و حتی مدارس یک نفره، دو نفره و سه نفره داریم و حدود ۱۳ هزار مدرسه داریم که حداکثر ۱۳ دانش آموز دارند.

برای تأمین معلم در روستاها ناچاریم جمعیت کلاس های درس شهرها را افزایش دهیم

وی با اشاره به اینکه برای اینکه بتوانیم برای مدارس روستایی و کم جمعیت معلم تأمین کنیم ناچار هستیم تراکم را در استان ها و شهرستان ها افزایش دهیم، گفت: اگر بخواهیم در مناطق شهری استاندارد ۲۶ دانش آموز را که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بر آن تأکید دارد رعایت کنیم تعداد زیادی از مدارس روستایی بدون معلم می مانند!

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی عنوان کرد: بخشی از تراکم کلاس درس نیز به کمبود معلم باز می گردد وقتی به ما اجازه بدهند تراکم روستاها و شهرها را جدا محاسبه کنیم و براساس همان میزان تراکمی که شورای عالی آموزش وپرورش برای روستا و شهر تعریف کرده است به ما معلم اختصاص دهند طبیعی است که مشکل پیدا نمی کنیم اما چون به ما تعداد مشخصی معلم می دهند و می گویند باید بر این اساس تمام مدارس و دانش آموزان را تحت پوشش ببرید، آموزش و پرورش برای اینکه دانش آموزی از تحصیل محروم نماند ناچار است سازوکارهایی بیاندیشد و تراکم دانش آموزی را در شهرها و مراکز استان ها بالاتر ببرد تا بتواند از معلمانی که ذخیره می کند در روستاها استفاده کند، به همین دلیل است که تراکم دانش آموزی در شهرها بالاتر می رود.

شکوهی ادامه داد: البته یکی دیگر از دلایل افزایش تراکم دانش آموزان در برخی مدارس ابتدایی شهرها، استقبال خانواده ها از آنها است، اگرچه تقسیمات جغرافیایی را در مراکز استان ها داریم و مدارس محدوده بندی می شوند با این وجود برخی خانواده ها به دلیل باوری که به عملکرد برخی مدارس دارند، مطالبه ثبت نام در آنجا را دارند و این باعث افزایش تراکم دانش آموزان برخی مدارس می شود.

وی با اشاره به اینکه اصل ماجرای تراکم دانش آموزان در کلاس های درس دوره ابتدایی به مسئله کمبود معلم مربوط است، گفت: در راستای توسعه عدالت آموزشی و تحت پوشش بردن تمام دانش آموزان که وظیفه مهم آموزش و پرورش است، این سازوکار را اندیشیده ایم که تراکم کلاس های درس در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ بالا برود تا بتوانیم به مناطق روستایی معلم اختصاص دهیم.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی در پاسخ به این پرسش که آیا به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده اید تا به شما اجازه بدهند تراکم  دانش آموزان در مناطق روستایی و شهرها را جدا محاسبه کنید و بر آن اساس به شما معلم اختصاص دهند؟ گفت: محاسبات را قبلاً انجام داده ایم و به حوزه مربوطه اعلام کرده ایم؛ ما معاونت آموزشی هستیم و خواسته هایمان را تهیه و جمع بندی کرده و به حوزه برنامه ریزی و منابع انسانی ارائه می دهیم آنها با توجه به داشته ها، شرایط، امکانات و پیگیری هایی که انجام می دهند اعلام می کنند که آیا این مسئله شدنی است یا خیر.

وی ادامه داد: ما به عنوان مطالبه گر، نیازهایمان را به حوزه برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش وپرورش اعلام کرده ایم حتی با شورای عالی آموزش و پرورش مکاتبه کرده و خواسته ایم آنها نیز به ما کمک کنند و مدعی اعمال مصوبه شورای عالی هستیم و در اکثر جلسات معاون آموزش ابتدایی از اینکه نمی توانیم میزان تراکمی که برای مدارس روستایی و شهری تعریف شده را رعایت کنیم، مطالبه گر است.

شکوهی گفت: آموزش و پرورش نیز محدودیت هایی دارد و وزیر چندین بار در مصاحبه های خود از کمبود شدید نیروی انسانی صحبت کرده است اما آنچه باعث افزایش تراکم کلاس های درس در مناطق شهری می شود این است که ما می خواهیم دسترسی را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم و فردی از تحصیل محروم نباشد البته می پذیریم که تراکم بالا در مراکز استان ها و شهرها باعث می شود، کیفیت آموزش آنگونه که باید حاصل نشود و لطمه ببیند هر چند در مدارس کم جمعیت که تعداد دانش آموزان خیلی اندک است نیز آموزش کیفی نیست چرا که بخشی از یادگیری از طریق گروه های اجتماعی و تعامل با یکدیگر اتفاق می افتد، طبیعی است که انگیزه تلاش و شور یادگیری با حضور یک یا دو دانش آموز در کلاس درس کاهش می یابد.

به دنبال طرحی جدید برای آموزش در روستاها

وی در پاسخ به این پرسش آیا می توانیم روش های دیگری که در سایر کشورهای جهان مرسوم است برای آموزش دانش آموزان دوره ابتدایی در مناطق روستایی به کار بگیریم؟ گفت: در دوره هایی روش های دیگر را تجربه کردیم مانند مجتمع های آموزشی که هدفش این بود، مدارس را در مناطق کم جمعیت دارای دانش آموز بیشتری کند و تعداد بیشتری دانش آموز در مدرسه حضور پیدا کنند اما در دوره ابتدایی موفق نبود و بچه ها برایشان دشوار بود از روستایی به روستای دیگر بروند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی بیان کرد: ما در حال فکر کردن بر روی سایر الگوها هستیم و طراحی اولیه هم انجام شده که در مرحله مطالعه و تدوین است و معاون آموزش ابتدایی دراینباره دستور داده و در حال بررسی و مطالعه هستیم و شاید بتوان راهکاری پیدا کرد که هم بهره وری مدارس روستایی را بالا ببریم و هم کمک کنیم دانش آموزان روستایی در مکان هایی که تعداد دانش آموز به حد استاندارد رسیده و یادگیری بهتر اتفاق می افتد، حضور یابند از سوی دیگر در مدارس شهری تراکم دانش آموز تعدیل می شود.

راهبران آموزشی به معلمان مدارس روستایی برای تدریس آموزش می دهند

شکوهی گفت: برای اینکه حداقل کیفیت را در مدارس روستایی داشته باشیم، راهبران آموزشی فعالیت می کنند که برای نظارت بر آموزش در مدارس روستایی پیش بینی شده است، این راهبران با معلم جلساتی را تشکیل می دهند و او را در طراحی آموزشی، مدیریت کلاس و انتخاب شیوه های مناسب تدریس راهنمایی می کنند و بازخوردهایی را به آنها می دهند برای اینکه کمک کنند معلم کار خود را بهتر انجام دهد؛ در شهرها نیز امسال تأکید کردیم این نقش را اعضای گروه های آموزشی داشته باشند با توجه به اینکه گروه های آموزشی بیشتر در مناطق مستقر هستند نقش راهبری آموزشی را در مدارس شهری برعهده داشته باشند تا بتوانند به معلمانی که جمعیت دانش آموزی کلاس های درس آنها بالاست کمک کنند.

وی افزود: امیدواریم با مذاکرات آموزش و پرورش با سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه بخشی از کمبودهای معلم جبران شود و هرچه جلوتر می رویم وضعیت یادگیری در شهرها و روستاها بهبود یابد.

نسبت دانش آموز به معلم در دوره ابتدایی ۲۷.۵ به یک

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون وضعیت میانگین دانش آموز در کلاس های درس دوره ابتدایی به چه صورت است؟ تصریح کرد: میانگین تراکم دانش آموزان دوره ابتدایی در مدارس دولتی کل کشور ۲۵ نفر برای سال گذشته بود و نسبت دانش آموز به معلم ۲۷.۵ به ۱ بود؛ در میانگین کل چندان با استانداردها فاصله نداریم و اگر همه دانش آموزان ما در شهرها بودند می توانستیم استاندارد را رعایت کنیم اما چون دانش آموزان روستایی هم داریم و به مدارس با حداقل جمعیت دانش آموزی باید معلم اختصاص دهیم تراکم کلاس های درس در مناطق شهری بالا رفته است و به بالای ۳۰ نفر می رسد.

وی گفت: هم اکنون ۱۲۴ هزار کلاس روستایی داریم که از این تعداد حدود ۵۰ هزار کلاس چندپایه هستند.





همرسانی نوشتار: