کنکور نظام آموزش و پرورش را گروگان گرفته است

۸ محور در دستور کار وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: پدیده کنکور در انتهای جریان آموزش قرار گرفته و تمام نظام آموزشی را گروگان گرفته است، چون تمام ابعاد تعلیم و تربیت نهایتا توسط کنکور سنجش می شود. تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۵۱۳۷۷

  1. شنبه ۳۰ شهریور ۹۸ ساعت ۱۱:۱۲ (۳ هفته،۵ روز قبل)
کنکور نظام آموزش و پرورش را گروگان گرفته است/ ۸ محور در دستور کار وزیر آموزش و پرورش
به گزارش فرانگر

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس اظهار کرد: تعلیم و تربیت در حوزه حساسیت های مقام معظم رهبری دولت و مجلس قرار دارد که فرصتی بزرگ برای نظام تعلیم و تربیت است که از این حساسیت می توان برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت استفاده کرد.

وی  درباره برنامه هایش برای دوران وزارت گفت: سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش و دستاوردی بزرگ است که با استفاده از نظر متخصصین و ارزیابی تلاش های دهه گذشته تدوین و تصویب شده و راهنمای خوبی است و بخش بزرگی از مسیر را روشن کرده است. راهبری این سند در نظام گسترده آموزش و پرورش و بنیادین بودن اهدافی که در سند پیش بینی شده ما را ناگزیر به شناسایی اولویت ها می کند. در ۲ سال آینده ۸ محور را در دستور کار قرر دادیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: محور اول: تربیت چند ساختی است که در سند تحول مهمترین ماموریت تربیت نسل نو شناخته شده که این تدبیت در چند ساحت پیش بینی شده است و رشد متوازن در گرو توجه به تمام این ساحت ها است. اگر ماموریت آموزش و پرورش را مصنویت بخشی نسل تو در برابر هجوم تغییرات گسترده جامعه بدانیم و ایمن کردن آن ها نسبت به یاس سرخوردگی را فراهم کنیم و مجال کافی برای خلاقیت و پژوهش و نوآوری را توسعه دهیم، نیازمند این هستیم که از حافظه محوری به سمت تعلیم و تربیت چند ساحتی حرکت کنیم. این انتقال نیازمند مشارکت همه جامعه است. ساحت های اعتقادی بدنی هنری اقتصادی علمی و فناوری ساحت هایی است که نیازمند تربیت دانش آموز در این ساحت ها است.

حاجی میرزایی تاکید کرد: اگر وجود دانش آموز با این ساحت ها رشد نکند با اختلال مواجه می شود. در پایان دوره آموزش عمومی با حدی از توانمدی ها آشنا باشند که به توانایی پایه در این ۶ ساحت دست یافته باشد.

وی گفت: یکی از کاستی های نظام تعلیم و تربیت ارزیابی منحصر به سنجش و تک ساحتی دانش آموزان است. پدیده کنکور در انتهای جریان آموزش قرار گرفته و تمام نظام آموزشی را گروگان گرفته است، چون تمام ابعاد تعلیم و تربیت نهایتا توسط کنکور سنجش می شود.

حاجی میرزایی گفت: تحول نظام بنیادین که یک نظام پیوسته است و در ۶ زیر نظام پیش بینی شده است؛ که برای این ۶ زیر نظام یک مسئول تعیین می شود و شورای نظارت بر این ۶ زیر حوزه را خودم بر عهده خواهد گرفت. مبنای میزان وفاداری به تحولات زیر نظام ها خواهد بود.  محور سوم تقویت نهاد مدرسه است که سال هاست از مدرسه محوری سخن به میان آمده است که باید مدرسه را به عنوان محوری ترین کانون توجه مورد بررسی قرار داد. تمام نتایج در مدرسه حاصل می شود و مدرسه در کانون توجه است و اختیارات مدارس افزوده و اختیارات مدیران مدارس نیز افزوده شود و باید تنوع محیط یادگیری را بپذیریم که مدرسه کانون یادگیری است و کلاس جرئی از این کانون یادگیری است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کرده ایم و به دنبال پیوند مدرسه و جامعه هستیم، چرا که جامعه باید نیازهایش را در مدرسه جستجو کند و امروز جامعه ما را دیروز مدرسه ها ساخته اند. بین مدرسه و جامعه و خانواده ارتباط برقرار شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح بوم اختیاراتی را به مدارس ابتدایی و متوسطه دوم و اول اعطا کرده که هفته دو ساعت برنامه های درسی خود را خودشان تعیین کنند تا حضور موثر تر و فعال تر در جامعه فراهم شود.

حاجی میرزایی افزود: این طرح با قابلیت کافی و رعایت استاندارد های لازم و نتیجه بخشی لازم انجام شود. باید در انتخاب مدیران مدارس دقت شود و اگر به درستی انتخاب شوند اهداف راحت تر محقق می شود. عملکرد کل نظام آموزشی ما در مدرسه بررسی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بهبود مدیریت در آموزش و پروش محور چهارم است و آموزش و پرورش نیز با چالش مدیریت مواجه است. سند تحول نیازمند مدیر تحول دارد. استقرار یک سند به مراتب پیچیده تر از تولید سند است. مدیران توانمند باید مورد توجه قرار بگیرد.

حاجی میرزایی افزود: مدیریت در آموزش و پرورش تخصصی و پیچیده است و ۱۰۰ سال است که به آموزش معلم فکر کرده و عمل کرده ایم و امروز باید برای تربیت مدیران نیز اندیشه کنیم.

وی گفت: احراز صلاحیت مدیران یک اصل مهم است و مدیر باید این ویژگی را داشته باشد که بتوان بچه ها را به آن ها سپرد.

ارتقای جایگاه معلم محور پنجم

وزیر آموزش و پرورش گفت: ارتقای جایگاه معلم محور پنجم است و معلم مورد اعتماد جامعه است. اگر معلم از ظرفیت لازم برخوردار نباشد نمی توان اهداف را محقق کرد. معلم در آموزش و پرورش کارمند نیست که بتوان مثل کارمند برخورد کرد، بلکه معلم اسوه و الگو است و جایگاه رفیعی دارد و باید برای معلمان کانون خاص داشته باشیم. در بهره گیری از امکانات و خدمات اولویت را به معلمین خواهیم داد و بیمه معلمین را با جدیت دنبال خواهیم کرد. بین بیمه آموزش و پروش و سازمان های بیمه گر تعارض به وجود آمده است که در صدد رفع آن هستیم.

وی افزود: محور ششم عدالت آموزشی است که در سال های گذشته توزیع کمی به خوبی صورت گرفته و زمان توزیع کیفی آموزش است و والدین باید از امکان انتخاب مدرسه کیفی تر برخوردار باشند. فاصله برخورداری از فضا و امکانات آموزشی را کاهش خواهیم داد و ۱۱ استان از متوسط کشوری سطح برخورداریشان پایین تر بوده که یک استان از این وضعیت خارج شده است. اولویت ما توسعه مدارس دولتی است.

حاجی میرزایی افزود: در محور هفتم مشارکت موثر همه عناصر سهیم و شرکای آموزش و پرورش را داریم. باید بین محتوا و برنامه های درسی ارتباط برقرار شود.

وی  افزود: هزار و ۵۰۰ میلیارد در سالجاری خیرین تخصصیص داده شده است. باید پیوند خانه و مدرسه برقرار شود و مشارکت دانشگاه و حوزه برقرار شود و محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است که حالش خوب نیست و نیازمند توجه و مراقبت جدی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و پایدار کردن آن باید مورد توجه قرار بگیرد. رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره یکی از دستور کار های کمیته اقتصاد آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی بیان کرد: ابتدای مهر کمبود معلم نخواهیم داشت و تاکنون ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز داشتیم که ۹۸ و نیم درصد لازم التعلیم ها تحت پوشش قرار خواهند گرفت. ۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع داریم که ۳ و نیم درصد کل دانش آموزان است. ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی افتتاح می شود.

وی افزود: کتاب های دانش آموزان با ۷۰ درصد یارانه توزیع شد و ۳۲ میلیارد هم برای تامین کتاب رایگان تخصیص یافت. ۲۸ هزار بازدید از مدارس انجام شده است. سیاست ما در مدارس غیر دولتی حمایت هدایت و نظارت است.

حاجی میرزایی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع دریافت شهریه غیر قانونی ورود پیدا کرده است؟ بیان کرد: بخشی از شهریه ها در مدارس اجباری است و نیاز به مداخله نهاد های دیگر نیست. اما برخی از شهریه های برای خدمات اختیاری است که والدین می توانند پرداخت نکنند. غالب مدارس غیر دولتی از این امر رنج نمی برند و با کوچکترین تخلف برخورد خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح خرید خدمات و خصوصی سازی مدارس گفت: موضوع خصوصی سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد و آموزش و پرورش حاکمیتی است و قابل واگذاری نیست. خرید خدمات برای مدارسی است که کمبود نیرو وجود دارد.

حاجی میرزایی افزود: بودجه آموزش و پرورش از کاستی ساختاری رنج می برد و این باعث شده بخشی از هزینه ها در بودجه پیش بینی نمی شود، اما به شکل اصولی تر باید این اشکال برطرف شود و بر اساس عملکرد واقعی تنظیم شود و در بودجه ۹۹ این کسری ها را تامین خواهم کرد. بودجه سال ۹۹ باید واقع بینانه تر تنظیم شود.

وی در ادامه بیان کرد: به هیچ وجه ملکی را نمی فروشیم و چوب حراج به املاکمان نمی زنیم و باید به دارایی هایمان بیفزایم.

اردوگاه باهنر متعلق به آموزش و پرورش است

حاجی میرزایی افزود: اردوگاه باهنر متعلق به آموزش و پرورش بوده خواهد بود و خواهد ماند.





همرسانی نوشتار: