کشور در مواجهه با چالش آموزش های مهارتی

در مبحث آموزش مهارتی در کشور با چالش اساسی مواجهیم

امروزه نقش آموزش در افزایش کارایی، بهره وری و توسعه اقتصادی کشور ها بیش از پیش اهمیت یافته است؛ با این وجود انتقادات و چالش های مهمی نیز به کارکرد ها و دستاورد نظام آموزش مهارتی برای تربیت نیروی انسانی حرفه ای در اقتصاد کشور ما وجود دارد. تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۴۷۹۳۶

  1. یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸ ساعت ۲۳:۱۱ (۱ هفته،۵ روز قبل)
کشور در مواجهه با چالش آموزش‌های مهارتی /  در مبحث آموزش مهارتی در کشور با چالش اساسی مواجهیم
به گزارش فرانگر

امروزه نقش آموزش در افزایش کارایی، بهره وری و توسعه اقتصادی کشورها بیش از پیش اهمیت یافته است؛ چرا که در دنیای کنونی داشتن کارخانه، زمین، ابزار و ماشین آلات سرمایه محسوب نمی شود؛ بلکه ثروت در منابع انسانی نهفته است. از این رو توجه به امر آموزش فنی و حرفه ای در مرکز توجه دولت ها و سازمان های بزرگ قرار دارد. به همین دلیل، دولت ها، خانواده ها و افراد، به طور روزافزونی در آموزش های فنی و حرفه ای سرمایه گذاری می کنند؛ چرا که این باور عمومیت یافته است که این نوع آموزش، کالا و خدمت مفیدی است که اشخاص و جامعه از داشتن آن بهره می جویند.

امروزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و کارآمد از عوامل کلیدی و انکار ناپذیر در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب می شود و هر نوع سرمایه گذاری کلان در بخش های مختلف اقتصادی نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذای در بخش نیروی انسانی و توسعه منابع این نیرو است.

با این وجود انتقادات و چالش های مهمی نیز به کارکردها و دستاورد نظام آموزش مهارتی برای تربیت نیروی انسانی حرفه ای در اقتصاد کشور ما وجود دارد که در آسیب شناسی کلان وضعیت کنونی آموزش مهارتی در ایران باید به آنها توجه کرد.

در ادامه این گزارش به بیان اظهارات مشاورعالی وزیر کار، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش،مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش پیرامون این موضوع و ارائه راهکارهایی جهت توجه و ارتقای بیشتر این رشته های مهارتی می پردازیم:

امروز مفهوم کار تغییر کرده است

خبرنگار میزان، محمدامین سازگار نژاد، مشاورعالی وزیر کار و رئیس سابق سازمان فنی و حرفه ای در این رابطه با بیان اینکه از هر زوایه بنگریم روزبروز بر اهمیت مهارت افزوده می شود گفت: امروز مفهوم کار تغییر کرده است، قبلا رویکرد حاکم بر کار، سنتی بود اما اکنون تحت تاثیر تکنولوژی های جدید متحول شده است. هرچه قدر کار پیجیده میشود انتقال مهارت به نیروی انسانی نیز پیچیده تر می شود. مسابقات جهانی مهارت نیز فرصتی است که به مثابه آینه به آن بنگریم تا ببینیم نقاط ضعف و قوت ما کجاست

آموزش به شدت دولتی است

وی درباره علت تعداد پایین شرکت کنندگان ایرانی در مسابقات جهانی مهارت گفت: اساسا در بحث آموزش و به تبع آن آموزش مهارتی در کشور با چالش اساسی مواجهیم. آموزش به شدت دولتی است. نقش صنعت در پشتیبانی از مهارت و همچنین بخش خصوصی با تسهیلگری بخش دولتی در کشورهای شرکت کننده مسابقات جهانی مشهود است. پل ارتباط بین آموزش، صنعت و بازار در پیشرفته مستحکم است.

تاروپود آموزش و صنعت در هم تنیده اند

سازگار نژاد با بیان اینکه مهارت دو عنصر سرعت و دقت را برای ما به ارمغان می آورد اظهار کرد: در کشورهای دیگر صنایع پشتیبان آموزش هستند و تاروپود آموزش و صنعت در هم تنیده اند و در سطح کلان حائز اهمیت است. اگر مالکیت معنوی مهارت آموزی قویتر شود و قرائت مشترکی از مهارت و نقش آن در رشد، توسعه و رقابت پذیری داشته باشیم وضعیت بهتر میشود. فاصله ما با دنیا زیاد است. اما قطعا استعداد رشد داریم. با جامعه ای فربه و دولتی کم بودجه روبروییم، باید تقسیم کاری با جامعه یعنی خانواده ها، بخش خصوصی و.... داشته باشیم. به دلیل فقدان امکانات دولتی و کمبود مشارکت بنگاهها و بخش خصوصی نمیتوانیم پیشرفت کنیم.

بیکاری فارغ التحصیلان ناشی از عدم توجه به هرم جمعیتی است

علی زرافشان، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این رابطه با بیان اینکه آموزش مهارت از مسائل جدی همه کشورهاست گفت : مسابقات ملی مهارت نشان دهنده عزم جهانی برای توجه به موضوع مهارت است. رشد اقتصادی کشورها در گروی آموزش های مهارتی است. آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای به نوعی سامان دهنده هرم اشتغال هستند. بیکاری فارغ التحصیلان ناشی از عدم توجه به هرم جمعیتی است.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه و تاکید آن برای رسیدن آموزش و پرورش به آمار ۵۰ درصدی ثبت نام و تحصیل در دوره فنی و حرفه ای در دوره متوسطه گفت: این آمار اکنون حدود ۳۶ درصد است. یک اشکال کار هم این است که دستگاههای ذیربط در حوزه مهارت، انسجام، سیاست گذاری و هماهنگی شان کامل نیست. البته یکی دو اتفاق خوب رخ داده که شکل گیری نظام جامع مهارت از آن جمله است.

مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چرا مسابقات جهانی مهارت رنگ و بوی جدی در آموزش و پرورش ندارد افزود: شورای عالی مهارت تشکیل شده و یکی از اهداف کاهش فاصله سطح استاندارد نیروی کار کشور با استانداردهای جهانی است که لازمه آن ارتباط تنگاتنگ با بخش صنعت است.

نیاز به قوانین و مشوق هایی داریم که توسعه آموزش های مهارتی فراهم شود

آذرکیش با بیان اینکه اخیرا با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کارگروهی را تشکیل دادیم که برای مسابقات جهانی برنامه ریزی شود اظهار کرد: نیاز به قوانین و مشوق هایی داریم که بنگاههای اقتصادی را پای کار بیاورد و زیرساخت های توسعه آموزش های مهارتی فراهم شود.

آذرکیش ادامه داد: دغدغه دیگر رفع بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است، نیاز داریم در مجلس و دولت که اکنون با توجه به اراده خوبی که در حال شکل گیری است قوانینی وضع شود تا بهای بیشتری به فارغ التحصیلان فنی و کاردانش داده شود.





همرسانی نوشتار: