نگاه دولت به دانشگاه فنی و حرفه ای نگاه هزینه ای نیست بلکه سرمایه گذاری پایدار است

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان برنامه و بودجه کشور بر اهمیت مأموریت دانشگاه فنی و حرفه ای در مسیر تحقق کارآفرینی تأکید کرد. تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۳۱۷۵۰

  1. سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸ ساعت ۰۹:۲۶ (۱ هفته،۶ روز قبل)
نگاه دولت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای نگاه هزینه‌ای نیست بلکه سرمایه گذاری پایدار است
به گزارش فرانگر

سعید طاهری رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه معاونین این دفتر با حضور در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای در نشست هم اندیشی با مسوولین دانشگاه شرکت کردند؛ بنابراین گزارش طاهری در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای بیان داشت: نگاه دولت و سازمان برنامه و بودجه به آموزش های عالی فنی و حرفه ای و مهارتی نگاهی از جنس اتلاف سرمایه و هزینه ای نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری پایدار است.

وی ادامه داد: بایستی سرمایه گذاری ویژه ای بر روی آموزش، بالاخص آموزش فنی و حرفه ای داشته باشیم و بنده معتقدم آموزش های فنی و حرفه ای کلید اشتغال پایدار کشور محسوب میشود و نیروی انسانی ماهر بازوان حرکت جامعه به سوی رشد و تعالی به شمار میرود و این شرط لازم است و شرط کافی در شرایطی تحقق پیدا می کند که باعث تسهیل اشتغال و لمس اثرات آن در سطح جامعه باشیم.

وی با عنوان اینکه نشست حاضر برای آشنایی و مرتفع ساختن مشکلات بودجه ای پیش روی دانشگاه است گفت: بنده اذعان دارم کوچکترین هزینه ای در جهت ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای هزینه فرصت به حساب می آید.

طاهری از هم پوشانی و موازی کاری در فعالیت های فنی و حرفه ای در کشور انتقاد کرد و گفت: حوزه فنی و حرفه ای نیاز به یک نظام اعتلافی دارد و لازم است واحد های آموزشی با بخش خصوصی و صنعت برنامه ریزی منسجمی داشته باشند که امیداریم در راستای اجرای قانون جامع نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی به زودی شاهد آن باشیم.

در ادامه ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ضمن عرض خیر مقدم و ابراز خرسندی از حضور  طاهری و و هیأت همراه با بیان اینکه این دانشگاه تنها مرکز آموزش عالی است که در دفتر بخشی آموزش و پرورش عمومی فعالیت دارد اظهار داشت: بنده به نوبه خود صمیمانه از حمایت های بی دریغ مدیران سازمان برنامه و بودجه بالاخص دفتر امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای نسبت به دانشگاه فنی و حرفه ای قدردانی می کنم.

وی با اشاره بر محور اصلی نشست که در راستای هم اندیشی و بررسی راهکار های لازم جهت ساماندهی و حل مشکلات بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای است عنوان کرد: در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور تأکید زیادی بر ارتقا و اعتلای آموزش های فنی و حرفه ای شده است که قطعا با اختصاص ردیف بودجه های مناسب این امر مهم محقق خواهد شد.

صالحی عمران افزود: اعتقاد بنده این است کیفیت آموزش های مهارتی در برهه کنونی مهم تر از توسعه کمی غیر هدفمند آن است و نگرانی های بودجه های هم داریم بیشتر برای بحث ارتقای کیفیت آموزشی در کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور است.

وی گفت: خوشبختانه کمیته برنامه ریزی درسی از ابتدای سال ۹۷ مطالعات جامع برای بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه ای آغاز کرده و تا کنون ۱۶ برنامه درسی دوره کاردانی کاملاً تغییر پیدا کرده و تا قبل از شروع ترم جدید تمامی برنامه ها بروز رسانی و تدوین خواهد شد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه رویکرد دانشگاه در بروز رسانی برنامه های درسی در راستای کارافرینی بوده و تک تک برنامه های ایجاد شده ضمن جهت گیری شغلی با نیاز بازار کار تألیف شده است تصریح کرد: بودجه قابل توجهی برای تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشکده های فنی و حرفه ای مورد نیاز است چرا که فضای فیزیکی و تجهیزات کارگاهی و قدیمی بوده و نیاز به نوسازی دارد و با عنایت به هزینه های بسیار بالای این امر حمایت ویژه سازمان برنامه و بودجه را طلب می کند.

وی با اشاره بر اینکه سرانه دانشجویی در این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایین تر است خاطر نشان کرد: در این نشست مروری بر فعالیت های دانشگاه در سال های اخیر خواهیم داشت و امیدواریم به اتفاق کارشناسان طرفین برنامه ریزی عملیاتی جهت تبیین شاخص های بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای در سال ۹۹ در راستای اهداف و مأموریت های کلان این مرکز علمی و مهارتی صورت پذیرد.

صالحی عمران بر ماموریت ها و احکام تکلیفی درخصوص دانشگاه فنی و حرفه ای در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد: در بند ت ماده ۴ برنامه ششم توسعه کشوربه عنوان یکی از محور های مطرح شده برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد از محل رشد بهره وری؛ افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغ التحصیلان دبیرستان ها، هنرستان ها تا مقطع کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزش های مهارتی، تخصصی و فنی و حرفه ای مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با اشاره بر اینکه به استناد بند ب ماده ۶۵ در راستای افزایش مهارت دانشجویان بایستی منابع دانشگاه افزایش پیدا کند تصریح کرد: طبق قانون دولت موظف است به منظور افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان در طول اجرای قانون برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفه ای در نظام آموزشی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای را به روز نماید.رییس دانشگاه فنی و حرفه ای به اعتبارات هزینه ای و درنتیجه ضرورت توجه ویژه به وضعیت بودجه کنونی دانشگاه پرداخت و گفت: دارا بودن ۱.۰۴۴ آزمایشگاه و گارگاه در ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده فعال و مشکلات بودجه ای برورز رسانی و تجهیز این مراکز، عدم بهره مندی از منابع ردیف های دراختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علی رغم پیوستن به آن مجموعه از سال ۱۳۹۰، وضعیت نامناسب شاخص هیات علمی به دانشجو، افزایش هزینه های مربوط به غذای دانشجویی (حدود ۷۰ درصد)، افزایش حدود سی درصدی استفاده کنندگان از سلف سرویس دانشجویی، پایین بودن سرانه غذای دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفه ای به میزان نصف سرانه اختصاص داده شده به سایر دانشگاه ها، پراکندگی هزینه های مربوط به تغذیه در ۱۷۱ دانشکده/آموزشکده که منجربه عدم امکان استفاده از صرفه های حاصل از افزایش مقیاس در مقایسه با سایر دانشگاه های وابسته به وزارت علوم می شود و مقدار پایین متوسط سرانه های خدمات رفاهی، فرهنگی و دانشجویی از جمله شرایط خاص و چالش های پیش روی دانشگاه است.

گفتنی است در این دیدار جمعی از معاونین و مدیران سازمان برنامه و بودجه و اعضای هیأت رییسه دانشگاه فنی و حرفه ای حضور داشتند که در خصوص موضوعات مطروحه به بحث و تبادل نظر پرداختند و بنا شد در اولین فرصت جلسات تخصصی با حضور طرفیت در سازمان برنامه و بودجه تشکیل گردد.