ادعای ایدئولوژیک شدن کتاب های درسی غلط است

حتی دین و زندگی هم تفکر را آموزش می دهد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره برخی ادعاها مبنی بر ایدئولوژیک کردن کتاب های درسی گفت: حتی کتاب دین و زندگی، اندیشه ورزی و تفکر را در دانش آموزان رشد می دهد و اگر فردی در این باره ادعایی دارد باید به صورت موردی ارائه دهد.

  1. سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸ ساعت ۱۱:۴۷ (۴ ماه قبل)
ادعای "ایدئولوژیک شدن کتاب‌های درسی" غلط است/ حتی "دین‌ و زندگی" هم تفکر را آموزش می‌دهد
به گزارش فرانگر

حجت الاسلام علی ذوعلم خبرنگار اجتماعی خبرگزاری درباره برخی ادعاها مبنی بر ایدئولوژیک شدن کتاب های درسی اظهار کرد: ایدئولوژیک بودن کتاب های درسی که برخی از آن نام می برند، تعبیر غلطی است.

وی افزود: اینکه می گویند کتاب های درسی ایدئولوژیک شده به چه معنی است؟ ایدئولوژیک شدن معانی و کاربردهای مختلف دارد، اگر منظور این است که کتاب های درسی نوعی تعصب ورزی را به دانش آموزان القا می کند، باید بگویم کتابهای درسی پیش روی شماست، در کدام بخش این کار را انجام می دهند؟!

حجت الاسلام علی ذوعلم تصریح کرد: حتی کتاب های دین و زندگی و هدیه های آسمانی نیز اندیشه ورزی، تفکر و پرسشگری را در دانش آموزان رشد می دهد چون مبنای اندیشه اسلامی بر اساس تفکر و عقلانیت و اندیشه ورزی است بنابراین ایدئولوژیک کردن کتاب های درسی حرف درستی نیست و اگر کسی در این رابطه مطلبی می گوید باید به صورت موردی ارائه دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه برخی می گویند در ۴۰ سال اخیر نتوانسته ایم به طور کامل در تربیت دانش آموزان موثر باشیم را نمی پذیرم، گفت: در جوامع پیشرفته هم ریزش هایی وجود دارد و اختلاف نسل جوان و نوجوان با نظام حاکم بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: برای خانواده ها بسیار مهم است که فرزندشان به کدام مدرسه می رود؛ هم اکنون افراد زیادی با بنده تماس و در این رابطه مشورت می گیرند، حتی خانواده هایی که ممکن است به برخی مسائل چندان حساس نباشند هم برایشان مهم است که فرزندشان به چه مدرسه ای می رود و چه آموزه هایی به او منتقل می شود، برای خانواده ها مهم است که فرزندشان با اخلاق صحیح و توانمند تربیت می شود یا فرادی بدون مسئولیت و بی قید و بند.

حجت الاسلام ذوعلم تأکید کرد: اگر نهاد مدرسه در جامعه ما نبود آن وقت می فهمیدیم که جامعه چه می شود، دانش آموزان در مدارس بسیاری از آداب و مهارت ها را به دست می آورند پس مدرسه نقش موثر و کارآمد داشته است اما در یک گستره ۱۴ میلیونی دانش آموزان هرچقدر هم تلاش کنیم باز هم جای کار دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی متذکر شد: آیا دانشگاه ها کاملا توانمند و موثر بودند؟ در تمام عرصه های تبلیغی، فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی، حوزوی و آموزش و پرورش این سؤال مطرح است اما مسئولیت آموزش و پرورش بسیار گسترده تر از بقیه است چون ۱۴ میلیون دانش آموز در حساس ترین مقطع سنی هر روز چندین ساعت در مدرسه حضور دارند و انتظارات جامعه ـ که به حق است ـ از آموزش و پرورش بسیار است و باید تلاش بیشتری کنیم.





همرسانی نوشتار: