نگاهی به دستورالعمل سرود مدارس؛ ممنوعیت ترانه های عاشقانه

دستورالعمل سرود مدارس بر موارد مختلفی از جمله پخش سرودهای مناسب و نشاط آفرین در ساعت تفریح و ممنوعیت ترانه های عاشقانه تأکید دارد.

  1. ۱ هفته،۱ روز قبل
نگاهی به دستورالعمل سرود مدارس؛ ممنوعیت ترانه‌های عاشقانه
به گزارش فرانگر

خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ؛ دستورالعمل هفته سرود و نمایش مدارس که در ۲۹ فروردین ۹۷ ابلاغ شده، شیوه اجرای سرود در مدارس را تعیین کرده است.

این دستورالعمل در فروردین ۹۷ با عنوان "سرود و نمایش امید و نشاط در مدرسه" با رویکرد تفویض اختیار، سیاست مدرسه محوری و توسعه فرهنگ مشارکت ابلاغ شد.

در این دستورالعمل برای سرود دانش آموزی بر این موارد تأکید شده است:

رعایت شئونات در اجرای موسیقی و پرهیز از حرکات موزون

رعایت شئونات و موازین اسلامی در انتخاب متن، اجرای موسیقی و نمایش و پرهیز از حرکات موزون و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این موارد بر عهده مدیر و مربی پرورشی مدرسه است.

معرفی هنر نمایش و سرود با گرایش های مختلف آن با دعوت از پیشکسوتان و هنرمندان، معلمان هنر و اولیای علاقه مند در مراسم آغازین، اجرای سرودها و نمایش های کوتاه مناسب بین دو نماز در نمازخانه مدرسه.

استفاده از قابلیت های هنر نمایش در تدریس دروس مختلف در طول سال تحصیلی.

پخش سرودهای نشاط آفرین در ساعات تفریح

تهیه بانک سرودهای مورد تأیید آموزش وپرورش از طریق کارشناسی ادارات و مناطق.

پخش سرودهای مناسب و نشاط آفرین در ساعت تفریح.

توصیه های اجرایی سرود در مدارس

سرودهای انتخابی برای دانش آموزان نشاط انگیز و شادی بخش باشد، هر ترانه یا تصنیفی قابلیت تبدیل شدن به سرود مدرسه ای را ندارد زیرا آنها برای صداهای آموزش دیده ساخته شده اند و ممکن است به صدای دانش آموزان آسیب برسانند همچنین ممکن است متن و محتوای مناسبی نیز نداشته باشند.

برای آسیب وارد نشدن به صدای دانش آموزان به گرم کردن صدای آنها و انتخاب سرود با گستره صدایی متناسب سنی آنها دقت شود.

برای ایجاد نظم و شکل دهی به گروه های سرود از روش های خشک، سختگیرانه و خسته کننده استفاده نشود.

اجرای سرودهای محلی با نغمه ها و ملودی های زیبا و دلنشین محلی و قومی عاملی در تقویت هویت قومی و ملی دانش آموزان است که توجه و اجرای این گونه سرودها را ضروری تر می کند.

همچنین در کتاب راهکارنامه شیوه نامه مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان درباره هنرهای آوایی آمده است:

هنر سرودخوانی و موسیقی از فعالیت های ضروری است که نیاز جامعه امروز برای جوانان و نوجوانان ما است فعالیتی نشاط افزا و شادی بخش که جامعه ما بدان نیازمند است.

آنچنان که در سند تحول بنیادین به درستی بر اهمیت رشد ساحت زیبایی شناختی اشاره شده است، پرداختن به فعالیت های موسیقیایی باعث تقویت ذهن و نگاه زیبایی شناختی دانش آموزان می شود همچنین از شکل گیری روحیه خشن و پرخاشجو جلوگیری می کند.

سرود همگانی فعالیتی است که تمام دانش آموزان را به مشارکت دعوت می کند و باعث تخلیه هیجانات آنها می شود حتی به دانش آموزان خجول و گوشه گیر نیز کمک می کند تا صدای خود را در میان جمع آزاد کرده و احساسات خود را بیان کنند.

تک خوانی دختران ممنوع

در بحث ضوابط شرایط عمومی و اختصاصی سرود دانش آموزی به ممنوعیت تک خوانی دختران اشاره شده است همچنین تأکید شده به منظور نیل به اهداف آموزشی و تربیتی و درک بهتر مفاهیم و محتوای اشعار کتب درسی بهتر است در تولید و ساخت سرود برای فعالیت سرود مدارس از آنها استفاده شود و به اجرای برنامه سرود کلاسی و همگانی در مدرسه با هماهنگی دبیران و آموزگران اقدام شود.

در این راهکارنامه آمده است: تولید سرود فاخر استانی با زبان معیار یا لهجه ای و با رعایت محدوده صدایی دانش آموزان فعالیتی ارزشمند است که بهتر است با موضوعات فرهنگی، تاریخی، انقلابی، حماسی، آداب و سنن، مشاهیر و مفاخر استان تولید شود.

ترانه های عاشقانه ممنوع

همکاری آقایان به عنوان مربی فنی، رهبر گروه، مشاور ناظر گروه با مدارس دخترانه اکیدا ممنوع است و در صورت مشاهده و احراز تخلف علاوه بر حذف گروه و مدرسه از دور مسابقات با مدیران و اشخاص متخلف برابر قانون عمل می شود بنابراین لازم است حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی مناطق و استان با همکاری مراجع قانونی و ذی صلاح در ادارات آموزش و پرورش براین امر نظارت دقیق اعمال کنند.

لازم است در اشعار سرودهای محلی، تلفیقی بومی و مقامی به مسائل فرهنگی تاریخی حماسی آداب سنن مشاهیر و مفاخر منطقه پرداخته شود و از پخش و اجرای سرودها و ترانه های عاشقانه و عارفانه و تک ترانه های پاپ نامتناسب با سن دانش آموز پرهیز شود.

مرور بخش هایی از شیوه نامه و راهکارنامه هنرهای آوایی مدارس چند نکته را متذکر می شود؛ نخست آنکه نکات و راهنمایی های لازم در این رابطه به مدارس انجام شده است به گونه ای که این دستورالعمل بیشتر بر سرودهای محلی یا حتی انقلابی و تاریخی تأکید و اعلام کرده است از پخش و اجرای سرودها و ترانه های عاشقانه و عارفانه و تک ترانه های پاپ نامتناسب با سن دانش آموز پرهیز شود.

سرود آن هم از کتاب درسی، نشاط می آفریند؟

البته باید به این موضوع هم پاسخ داد که اجرای سرود آن هم با اولویت سرودهای محلی یا شعرهای کتاب درسی چگونه می تواند پاسخگوی نیازهای متفاوت نسل جدید باشد که هر روز از سوی ماهواره و فضای مجازی در معرض دنیای متفاوت تری نسبت به آن چیزی است که در مدرسه به او ارائه می شود؟! چه ایرادی دارد که قدری فضا را متفاوت تر کرد و به مدارس برای پخش موسیقی های تولید داخل که عاری از واژه های مستهجن است و تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم با خود دارد، مجوز داد.

در همین دستورالعمل باز هم با هدف نشاط آفرینی برای دانش آموزان به پخش سرودهای مناسب و نشاط آفرین در ساعت تفریح دانش آموزان اشاره شده است، اگر به ابتدای همین دستورالعمل هم دقت کنیم، عنوان شده با رویکرد "تفویض اختیار و سیاست مدرسه محوری" ابلاغ می شود.

باید گفت"مدرسه محوری" سیاست جدید دیگری از سوی وزیر آموزش وپرورش است، او بارها در سخنان خود بر تمرکززدایی تأکید و "مدرسه محوری" را راه نجات آموزش و پرورش می داند و معتقد است باید همه اختیارات را به غیر از بخش های حاکمیتی به مدارس بسپاریم، این مهمترین سیاست آموزش و پرورش است که باید دنبال شود!

اما آیا مدارس ما برای پذیرش این مسئولیت، آماده شده اند، مدرسه محوری می تواند سیاست صحیحی باشد اما زمانی موفق خواهد شد که ابتدا مدارس را آماده کنیم تا بتوانند خودشان به درستی و براساس سیاست های کلان آموزش وپرورش، برنامه ریزی و حرکت کنند از سوی دیگر برای حرکت در مسیر مدرسه محوری، سیستم نظارت و ارزیابی آموزش وپرورش باید دقیق کار کند همان بخشی که سال هاست نسبت به عملکرد آن نارضایتی های بسیاری را به ویژه از سوی خانواده ها می شنویم.





همرسانی نوشتار: